תבשיל טבעוני לחג

מה תכינו לטבעוני/ת שמגיע/ים לערב החג? תבשיל מלא חלבון, כמובן!

חומר גלם עיקרי: ירקות כתומים ועלים ירוקים

כבר חמש וחצי שנים שאני טבעונית, מתוכם בערך שנה, כטבעונאית. תמיד תמיד לפני החג, קופץ אצלי אותו החשש של ״איזה צלחות יונחו לפני בשולחן החג השנה"? .

כבר נתקלתי בלא מעט המצאות. כמובן, המנה הכי רווחת שמוגשת: האורז. כולם יודעים שאורז לבן, טבעונים בטוח אוכלים. האמת שבכלל כל הפחמימות והדגנים, הם חביבי המארחים, באשר הם. ואז מגיעה הדילמה האמיתית, במה מתבלים? או בעצם, מה מגישים לטבעונים למנה עיקרית? הרי אין מוצרי חלב, לא שמנת ולא רוטב דגים או חתיכות בשר או עוף, ולכן, אחרי שהצגתי בפניכם את הדילמה, הבנתם שלרוב בחג, זה נגמר בפסטה או סלט או כל מנה שהיא תוספת שעומדת בפני עצמה גם כמנה עיקרית. ואז, תמו דילמות המארחי טבעונים לדורותיהם. אבל, ופה האבל הגדול, יש את האנשים האלה שהם ״מארחי על", המארחים של כל המארחים בה"א הידיעה. לרוב אלה יהיו, אנשים שאין להם מושג בטבעונות וכמובן שהם לא טבעונים אבל ממש ממש חשוב להם שכל אורח שלהם יהנה בצורה מקסימלית, ואז… אחרי שהם גם מבררים מה טבעונים אוכלים- הם גם מכינים מתכון סופר שווה עם מרכיבים שכמעט כל הטבעונים אוהבים, כמו למשל: גבינות טבעוניות, אגוזים, טופו, אצות וכל מיני חומרי גלם שלרוב מוצאים בבתי טבע ומחוץ לסופר.

לפי הנתונים האחרונים, אחוז הטבעונים/צמחונים בישראל עומד על כ-6% כך שסיכוי גבוה שהשנה בערב חג ראש השנה תאלצו לחשוב על איזו מנה מסוג קצת שונה ממה שהתרגלתם.

אם תשאלו אותי, מנה כמו במתכון הבא, הייתה מאוד משמחת אותי כאורחת טבעונית, והיא גם מלאה בניחוח של בית וחום. מצורף מתכון קל, פשוט וטעים במיוחד.
תודו לי אח״כ ;)

רכיבים:
עבור תבשיל לסיר בגודל בינוני (2-3 מנות)
כוס שבבי סויה/רצועות סויה מיובשות (ניתן להשיג בבית טבע)
1 דלורית
2 גזרים
חופן פטריות טריות (כל סוג יתאים)
1 בצל לבן
חופן עירית / בצל ירוק קצוץ
רבע צרור פטרוזיליה / כוסברה קצוצה
חצי כפית כורכום
חצי כפית כמון
קורט מלח הימלאיה
קורט פלפל
קורט חוויג׳ למרק
קורט סומק
קורט פפריקה

אופן הכנה:
1. משרים את הסויה בקערה עם מים פושרים.
2. בינתיים, מקלפים את כל הירקות שורש ויחד עם הפטריות והבצל, חותכים את כולם לחתיכות בגודל ביניני.
3. מבשלים במים את הדלורית, גזר (או, אגב, כל ירק שורש כתום אחר שיש לכם) ומבשלים אותם יחד עד שהם מבושלים אבל לא רכים מדי, מה שנקרא: ״אל דנטא״.
4. קולים את הבצל והפטריות בסיר או מחבת גדולים עד שהם מזהיבים והפטריות מגירות מהנוזלים שלהן (לא לזרוק את הנוזלים).
5. בודקים את הסויה, במידה והיא רכה וצמיגית, היא כעת מוכנה לבישול.סוחטים את הסויה מהמים היטב ומניחים מעל מסננת. לאחר שהסויה סחוטה היטב,  מכניסים גם אותה למחבת עם שאר חומרי הגלם.
6. מערבבים את כל חומרי הגלם ומתבלים את התערובת בכל התבלינים היבשים.
7. מכסים לכמה דקות ומערבבים מדי פעם, בודקים שלא חסר נוזלים בסיר ושהתערובת לא נדבקת לתחתית. אם יש לכם חשש כזה, הוסיפו מעט מים, תמיד תוכלו לבשל את התבשיל עוד כמה דקות עד שהמים יתאדו.
7. לאחר ההורדה מהאש, מפזרים מעל התבשיל: פטרוזיליה ובצל ירוק ונותנים לטעמים להספג באופן טבעי מהתבשיל.

הערות חשובות:
מומלץ לאכול את התבשיל בשילוב סלט של ירקות מרעננים כמו מלפפון טרי, קולרובי או צנוניות, לצד טחינא עם הרבה לימון ונענע רעננה ואורגנית כמובן.
אפשר לאכול את התבשיל גם במצב קר כתוספת בתוך סלט טרי או בסנדוויץ', יעבוד מעולה גם יום למחרת
הידעתם? שבבי/ רצועות סויה בריאות ועשירות בחלבון. לצורך ההמחשה, חצי כוס שבבי סויה מכילים 14 גרם חלבון, כמות השווה בערכה לכמעט פי 2.5 מרמת החלבון בביצה אחת !

שמחנו לעזור לכם להתקרב קצת יותר לטבע
שלכם ,
סיון מ-נועם השדה