למרות שלא הוכרה באופן רשמי, המודעות לגבי אורתורקסיה נמצאת במגמת עלייה. המונח 'אורתורקסיה' או 'אורתורקסיה נרבוזה' הוטבע ב -1998 ומשמעותו אובססיה של אכילה נכונה או 'בריאה'.
 
למרות שלא מדובר באבחנה רשמית, הרעיון הבסיסי הוא שההפרעה כוללת הרגלי אכילה שדוחים מגוון של מזונות בשל העובדה שאינם טהורים או בריאים מספיק, ואנשים עם אורתורקסיה הופכים להיות כל כך מקובעים על "אכילה בריאה" עד שזו באמת מסבה נזק לרווחתם.
 
בסופו של דבר, אנשים עם אורתורקסיה מתחילים להימנע מארוחות שלמות שאינן עומדות בסטנדרטים שלהם או שהם לא מכינים בעצמם. מומחים מסויימים אף חושבים שיש קווי דמיון בין אורתורקסיה לבין הפרעות אכילה כמו בולימיה או אנורקסיה נרבוזה: כולן עוסקות במזון ושליטה.
 
לפניכם מדריך קצר שהכנו – ממקורות מידע שונים. רשימת המקורות המלאה בסוף המאמר.
ראשית – סרטון הסבר קצר:
 

מהי אותרורקסיה: סרטון הסבר מאת האגודה הלאומית להפרעות אכילה בארה"ב

10 סימנים המעידים על כך שאתם סובלים מאורתורקסיה

לאנשים עם אורתורקסיה יש אובססיה לאכול רק אוכל בריא, טהור ונקי, והם הופכים להיות מקובעים כל כך על אכילה בריאה, עד כי הבריאות הפיזית והנפשית שלהם, כמו גם חיי היומיום שלהם נפגעים.
כיצד תדעו אם הרגלי התזונה שלכם דוחפים אתכם רחוק מדי? 

1. אובססיה ל"אכילה בריאה"

אורתורקסיה מתחילה בדרך כלל בצורה יותר סמויה ומתוחכמת מהפרעות אכילה אחרות, כי היא מתחילה בכוונה לתזונה  בריאה ונקייה יותר. אבל כאשר "אכילה נקייה" או אכילה בריאה הופכת לאובססיה, מתחילות להופיע בעיות המפריעות לתפקוד. 
ככל שהזמן (והאובססיה) מתקדמים, זו הופכת להיות מרכז עולמכם ומתחיל להפריע לחייכם האישיים, החברתיים וחיי העבודה שלכם.
הלוקים באורתוקסיה הופכים להיות אובססיביים וממוקדים מאוד באיכות המזון שהם אוכלים, מרכיבים ספציפיים שלו, או מגמות בריאות חדשות.

2. הקיבוע על התזונה שולט ברגשות שלך

כאשר אתה הופך לאובססיבי לתזונה ולהרגלי האכילה שלך, הרגשות שלך מתחילים להיות מושפעים מהאובססיה.
יופיעו "כללים" מסוימים או דפוסים בהתייחסות שלך למזון אשר ישלטו או ישפיעו על ההרגשה שלך.
אם אתם סובלים מאורתורקסיה, אתם עשויים לחוש סערת רגשות כאשר "הכללים" שלכם מופרים, וגם אושר שטחי כאשר האובססיה שלכם הביאה לתוצאות או כאשר הכללים נשמרו.
עם הזמן, הרגשות של הסובלים מאורתורקסיה מתחילים להיות תלויים רק באובססיה לאכילה בריאה.

3. אתה שופט אחרים על הרגלי האכילה שלהם

כחלק מהאובססיה שלך לאכילה בריאה, קשה יותר לראות חברים וקרובים שבוחרים לחיות אחרת. אנשים עם אורתורקסיה עשויים להתחיל לשפוט בני משפחה וחברים על הרגלי האכילה ועל אורח החיים שלהם
אתה יכול אפילו להגביל את המצבים החברתיים שלך, כך שאתה לא צריך להיות סביב אוכל "טמא" או אנשים שאינם חולקים את אותם "הכללים". 
השיפוטיות מפנה מקומה להרגשה שאתה "טוב יותר" מאחרים אשר מספקת לך תירוץ להתרחק מהם.

4. אתה מבצע שינויים נרחבים כדי להשיג אורח חיים "בריא"

אתה לא רק מתחיל לחתוך סוגי מזון או לתרגל כללים תזונתיים מסוימים, אבל אתה יכול ללכת רחוק מאוד כדי לעמוד בתנאים האלה שהעמדת לעצמך.
אתה יכול לפתח חששות לא רציונליים שיגרמו להכנת וניקוי יתר של המזון שלך.
אתה יכול גם לבלות זמן רב בתכנון, מחקר, והכנת הארוחות.
העיסוק הרב הכרוך בהשגת התזונה הבריאה עלול להרחיק ממך היבטים אחרים של החיים.

5. אתה נמנע מלצאת לאכול או מלאכול אוכל שאחרים הכינו

אנשים עם אורתורקסיה חייבים להרגיש שליטה על התזונה שלהם. ואם אתה אובססיבי עם מרכיבים, מזון, וכיצד הוא מוכן, אתה עשוי להרגיש פחד אמיתי מלאבד שליטה על התזונה שלך.
בסופו של דבר –  אתה מתחיל לסרב לאכול מזון שהוכן על ידי אחרים, או מזון שהוכן במסעדה.

6. אתה מפסיק לאכול מזון ספציפי וקבוצות מזון שלמות

במאמץ להשיג את הדיאטה הבריאה ביותר האפשרית, אתה יכול להתחיל להפסיק לאכול סוגי מזון מסויימים לחלוטין. כל דבר שאתה רואה כלא ראוי לאורח החיים ה"בריא" שלך, אתה מוציא מהתזונה.
אתה עלול להיות אובססיבי לבדיקת תוויות מזון, ולפסילת מזון וקבוצות מזון במאמץ להגיע לתזונה המבוססת על הכללים ואורח החיים שלך.
החברה בה אנו חיים אף מסייעת בכך – ומנציחה חשיבה אורתורקסית על ידי קיבוע מחשבות מבוססות פחד סביב מזון.

7. פחדים מתמשכים של מזון, מחלה או מחלה

הסובל מאורתורקסיה, עלול להפתח אובססיביות לתזונה ולבריאות שלו בגלל הפחד הגדול מלהיות "לא בריא".
על מנת להשתלט על המצב, אנשים שיש להם אורתורקסיה שואפים לשלוט על בריאותם באמצעות התזונה שלהם, וזאת באופן אובססיבי המונע מפחד גדול.

8. אתה אובססיבי על מדיה חברתית המזינה ציפיות לא מציאותיות ומידע שגוי

העולם של היום מספק לך מגוון ציפיות לא מציאותיות. בין אם זה משקל, דימוי גוף או סגנון חיים, קל להשוות את עצמך למיליוני אחרים. זה יכול להיות נכון במיוחד עבור הדור הצעיר, עם יותר מ 1/2 של בנות בגיל העשרה וכמעט 1/3 של בני נוער בגיל העשרה הסובלים מהפרעות אכילה.
הלוקים באורתורקסיה עלולים להיות מקובע על הציפיות הללו שמופיעות במדיה החברתית.
עם זאת, אורתורקסיה אינה מוגדרת ברצונו של אדם להגיע למבנה גוף או משקל מסוים, אלא ברצונו להגיע לאורח חיים מסוים שהוא "בריא".
אתה יכול גם למצוא את עצמך מסתמך על משיות חברתיות, אשר יכולות לקבע מידע שגוי על אכילה בריאה.

9. תנודות גדולות במצב הרוח

כשאתה סובל מאורתורקסיה, האובססיה לתזונה שלך מתחילה לשלוט ברגשות שלך, וזה יוצר חוסר איזון ומעגל קסמים, שבו אתה עלול לחוות תנודות במצב הרוח; לעתים קרובות מעבר בין תחושות של בושה עצמית ותיעוב לרגשות של אופוריה, בהתאם לדרך בה "אורח החיים" שלך מתקדם או נשמר.
 
ככל שתרגיש יותר מדוכא וחרד, כך אתה עלול ללכת ולהביא רגשות אופוריים יותר.

10. סימנים פיזיים של תת-תזונה

הסימנים הפיזיים של אורתורקסיה שונים מאדם ולמצב. אבל עם הזמן, האובססיה שלך עם מזון, הגבלות, ושגרות יביא את הגוף למצב של חוסר איזון ותת תזונה.
 
אתה יכול להתחיל להרגיש עייף או חלש מהרגיל. אתה יכול גם לרדת במשקל, להרגיש עייף לעתים קרובות יותר, להרגיש קר, ולקחת יותר זמן בהתאוששות ממחלות נפוצות ווירוסים.
 
ללא טיפול מתאים תת תזונה עלולה להוביל שורה של בעיות פיזיות ופסיכולוגיות חמורות.

הטיפול באורתורקסיה

אין כיום טיפולים קליניים שפותחו במיוחד עבור אורתורקסיה, אך מומחים רבים להפרעות אכילה מטפלים באורתורקסיה כתת סוג של אנורקסיה ו / או הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית.
לפיכך, הטיפול כרוך בדרך כלל בטיפול פסיכותרפי שמטרתו להגדיל את מגוון המזונות הנאכלים וחשיפה למזון מעורר חרדה או פחדים, כמו גם שחזור משקל לפי הצורך.

מקורות: