שורשי ציון – לאכול מזון אמיתי

רואו – טבעוני – משפחתי ושורשי

אני נכנס למפעל הקטן של אליעזר ורוז בבית שמש בחרדת קודש,
כאן במפעל, הכל מנוהל בשקט נעים שמזכיר לנו נשכחות על איך ייצור מזון בבית ובחוץ אמור להראות ולהרגיש. 

אליעזר ורוז ציון, זוג עולים מארצות הברית, מנהלים את המפעל כמו שמנהלים משפחה. פס הייצור בא מהלב ויוצא לשולחנות העבודה, בחדוות יצירה שמעלה ניחוחות מתוקים של טעמים מדהימים שמחזקים את מה שהטבע מייצר.

את מבואת הכניסה מעטרים מיטב המארזים שלהם , שוקולד רואו בטעמי כורכום וג'ינג'ר אקזוטיים, שקדים ואגוזים מונבטים בטעמים, גרנולה רואו סופר ברי, ממרחי אגוזים ומונבטים למיניהם.

הכניסה לשורשי ציון – יצרנות משפחתית בטבע שלהם

ששש…אז מה הם עושים שם?

אליעזר ורוז מגדירים את העשיה שלהם 


'שאיפה לספק מאכלים באיכות גבוהה הן בערכם התזונתי והן בטריותם. 

בכדי לשמר את תכונותיהם של המרכיבים האורגניים – ואת טריותם, כל המוצרים שלנו מיוצרים בעבודת יד ללא חימום או בישול, בכמויות קטנות ועם הרבה תשומת -לב ואהבה. מוצרי הראו-פוד מכילים מלבד וויטמנים ומינרלים, גם אנזימים ומסלקי רעלנים. 

אנחנו משתדלים לרכוש את חומרי הגלם ישר מחוות אורגניות מקומיות. כל המוצרים שלנו אינם מכילים גלוטן, סוכר או חומרים משמרים, ואינם מעובדים באופן תעשייתי".


יצרנות מזון מעולם אחר, נדירה במחוזותינו, תמימה, טעימה וצבעונית.
שמוצריה כנועדו לאספנות מזון בריא, מזון עם ערכים, טרי וטעים. בעולם של יצרנות מזון מתועשת שמטרתה להשתלט על החושים ולערפל אותם, כאן הטעמים מענגים, מלטפים ומחדדים, את החושים והגוף כולו.

במקום הנכון ובזמן הנכון – השיחה

הרעיון לשיחה עם שורשי ציון בא מאהבה למוצרים שלהם, שנים שאנחנו מלווים אותם, שמחים מאוד לראות את ההתפתחות שלהם, כל מוצר חדש שהם מוציאים רק מחזק אצלנו את ההרגשה ששורשי ציון במקום ובכיוון הנכון, חלוצי מזון בדרך להגדרת ייצרנות משפחתית זעירה של מזון בריא, מזין וטעים. 

בית – קהילה – מזון טוב

דוד: אני מאוד אוהב את השם שלכם – שורשי ציון, איך הוא הגיע?

אליעזר: קודם כל ציון זה שם המשפחה שלנו. 
התחברנו לשם הזה כי הוא מביא סוג של גאולה, תקווה, לעולם יותר בריא, יותר טהור ונקי. 
והעסק הזה הוא מן סוג של שורש שמביא איתו את הגאולה שמגיעה ממשהו טוב יותר. 
מבחינתנו זו עוד הזדמנות להשראה לעשיה ממקום שורשי ופשוט.
חלק מהכוונה היא שהעסק שלנו יהיה מן שורש שממשיך לצמוח ואנחנו יכולים ליצוק לתוכו עשיה אמיתית ופשוטה.
וברמה הפרקטית אנחנו משתמשים בתהליכי הייצור בהרבה שורשים וזה מתחבר לשם ולמקום. 

דוד (האורגני): אשמח לשמוע קצת על הדרך?

אליעזר: הכל מבוסס על עיקרון שעד היום מוביל אותנו,
שהטבע מיצר את הדברים הכי טעימים שיש.
זה התחיל בבית, מהרצון שלנו להיות יצירתיים במטבח הפרטי, לייצר מזון שהוא לא רק בריא אלא גם טעים, שאנחנו והילדים נוכל לאכול ולהנות. משם לאט לאט התחלנו לייצר מוצרים שחילקנו לחברים ומכרים באירועים ומפגשים.
ראינו שיש צורך גדול מאוד בשוק הישראלי, למזון זמין ובריא שאפשר לצרוך בקלות עם רשימת רכיבים טבעיים שקל להבין אותם ואת מקורם. 
לא רק מזון בריא שרק קוראים לו "בריא" אלא מזון שאנחנו יודעים מה הוא מכיל ומה התהליך שכל אחד מהרכיבים עבר, עם דגש לרכיבים טריים, שלא עברו עיבודים מיותרים.

מוצרי בריאות בעבודת יד לאספנים

ייצר היצרנות שלנו פורח ומוביל את העסק. עד היום פיתוח מוצרים חדשים זה משהו שאנחנו מקדמים ללא סוף וכל הזמן בוחנים מתכונים חדשים להכניס לקו הייצור שלנו. 

במקביל הצורך בפיתוח העסק בארץ הוא לפעמים חזק מאוד, נגררים למעגל של צרכים שעולים ועולים וצריך למלא אותם באופן שמעודד גדילה, צמיחה והתפתחות, אחרת לא שורדים. 
אנחנו לוקחים את האתגר הזה בשתי ידיים ומחפשים כל הזמן לקלוע לטעם הישראלי וגם לחשוף את הקהילה סביבנו לטעמים ורעיונות חדשים. 
בנוסף גם מתפתחת תחרות שלא מאפשרת לנו להתבסס על ה 5-6 מוצרים שאיתם יצאנו לדרך. אנחנו מאוד מתחברים למשפט ש"הצורך הוא אם כל ההמצאות" וזה מעודד אותנו לבדוק, לטעום ולהמציא כל הזמן את הטעם הבא שלנו. 

איך הכל התחיל

דוד: אני מבין את הרצון והכשרון שעומד מאחורי המוצרים המדהימים שלכם, ועל הצורך בייצור של מזון טבעי, רואו, טבעוני ובריא. הרי כולנו נולדנו לתוך עולם שבו אנחנו חשופים למוצרי מזון לא בריאים שברובם לא ראויים למאכל.
אפילו לתוך המטבח הפרטי, תעשיית המזון הצליחה להכניס לנו מוצרים שמכילים חומרים לא ראויים למאכל וצריכה. יש כאן סוג של תיקון עצמי, סביבתי וחברתי. ארצה לשמוע על הרצון לייצר דווקא מזון טבעוני, מונבט ורואו ומה הביא אתכם להכנס למפעל המשפחתי ולייצר. 

אליעזר: זה התחיל מהמקום האישי, קודם כל רוז נמצאת בתהליך הזה עוד לפני, היא גדלה בחוף המערבי בארצות הברית ששם תחום המזון הבריא מאוד מפותח כבר למעלה מ20 שנה.
אני באיזשהו שלב רציתי לעשות שינויי חיים, להוריד במשקל, להרגיש יותר טוב, והתחלתי לאכול רואו פוד.
בגדול אפשר לומר שהתהליך התחיל ברואו פוד, עוד בימי הישיבה בארצות הברית, פגשתי בחור שהכניס לי את הרעיון הזה לראש, ואחרי זמן קצר התחלתי לקרוא על זה ולאחר כשנה של צריכת מזון רואו הרגשתי את השיפור המשמעותי ומצאתי את עצמי בתוך עולם המזון הבריא. חוקר, לומר ומנסה.
אז כמובן הכרתי את רוז שהיא כבר היתה וותיקה בתזונה הזו, זה היה משהו משותף שמצאנו ביחד, שדרכו הכרנו אחד את השנייה, היינו עושים ניסויים ביחד ומעבירים טעימות בינינו.
ככה הכרנו תחום משותף שחיבר בינינו.

עוגיות רואו בטעמים, על כוסמת מונבטת, תענוג צרוף

דוד: ומתי זה התחיל להפוך לעסק? 

אליעזר: גרנו בהתחלה בקהילה של 20 – 30 משפחות שכולם היו בעניין של טבע ובריאות והיינו עושים ארוחות משפחתיות ואז התחיל ביקוש לפיתוח של הנושא, זה היה כיף וראינו את החוסר  שקיים במעגלים הקרובים, בארץ ובעולם ומאוד רצינו למלא אותו.
משם בעצם עברנו שלב, מהחיפושים, לרצון להיות עצמאים ולהפוך את זה למקצוע. זה עדיין לא תחום גדול ומפורסם ואנחנו כרגע ניצבים במקום שאין לנו כמעט מתחרים שעושים בדיוק את מה שאנחנו עושים.

היה כאן בור של צורך שלם שהיה ריק והיינו חייבים למלא אותו

התחלנו מדוכנים, שווקים בירושלים ולאט לאט יותר אנשים הכירו אותנו, 

באותו זמן עשינו את הכל בבית ומשם התפתחה רשימת תפוצה של קהילה שתומכת בעשיה שלנו, כל שבוע היינו מייצרים איזה 30 מוצרים שונים והיינו מחלקים אותם בעזרת חבר טוב בשם ארי שהיה עוזר לנו להפיץ ברחבי הארץ באופן עצמאי. 

ואז התחילו לפנות אלינו, מהחנויות והרשתות. לקח לנו כמה שנים להגיב עם רישיון היצרן, אבל לפני כן, בשלב הזה הבנו את גודל הצורך, שאם הרשת הגדולה בארץ למזון בריא פונה אלינו, כנראה שצריך לעשות כאן מהלך.
לאחר כשנתיים – שלוש, עברנו למקום מסודר, קיבלנו את רישיון היצרן ומשם המשכנו להתפתח לשלבים הבאים. 

מפעל קטן עם חזון גדול

דוד: לאן זה הולך מכאן? ברמת ההתפתחות והחזון. איפה אתם רואים את עצמכם בעתיד?

אליעזר: אנחנו רוצים לקחת את התהליכים שאנחנו עושים כאן בעבודת יד שזה משהו מאוד יפה וטוב, שלב אחד קדימה לשילוב בין ייצור הנעזר בטכנולוגיה, לבין מסורת עבודת היד.
כל המכשירים שאנחנו משתמשים בהם כאן כרגע, הם או משהו שהיינו צריכים להמציא או שמישהו יבנה לנו במיוחד.
וזה ניכר שאין כאן בארץ ובכלל בעולם, הרבה טכנולוגיה שתומכת בייצור רואו בריא, בעיבוד איטי שלא מחמם ופוגם בערכים התזונתיים. 
יש כאן עדיין לפחות מספר מכונות שצריך לייצר אותם, כדי לשפר את איכות המוצר ופס הייצור מבלי לוותר על אופי המוצר ועל הטאצ' האישי בטעם ובמרקם. 

אליעזר ציון – הכל התחיל מייצור לקהילה ומתרחב במעגלים

לדוגמה בייצור הקרקרים הידועים שלנו, יש מכונה בשוק שיודעת לקבל את העיסה ולשטח אותה שתוכל להכנס לתנור, אבל הקרקרים שלנו זו לא עיסה רגילה של קרקרים בתעשיית המזון, אלא משהו נוזלי שבסופו של דבר צריך למרוח על משטח בעובי מסוים וצריך להיכנס למכונת ייבוש בתהליך איטי ולא לתנור. 
כרגע אין שום מכונה שמוכנה לקחת נוזל שמכיל, גרעינים וירקות טריים שנראים כמו מרק ולהעביר אותם את התהליך בעובי מאוד מסוים שמתאים לייבוש, זו דוגמה למכונה שאנחנו כבר נמצאים בתהליך להמציא אותה ממש, כזו שתאפשר לנו לעשות את הקרקר לפי העובי והמידה הדרושים לייבוש. 

מייצרים ומפתחים, תבניות לקרקרים רואו
מזון מיובש בטמפרטורה נמוכה שומר על ערכיו התזונתיים, סוללת המייבשים של שורשי ציון

ממשיכים לחלום

חזון נוסף הוא לקחת את המוצרים שלנו שלב אחד יותר גבוה בעניין של איכות הסביבה,
אריזות מתכלות ומינימום מזהמות. גם כאן, בארץ התחום ממש בחיתוליו ואין עדיין מענה זמין ונוח שאפשר להשתמש בו.
חשוב לנו מאוד לדעת שמה שאנחנו מייצרים לא מזהם ואנחנו בחיפושים אחר פתרון רוחבי לכל המוצרים שלנו, לאריזה אקולוגית נאותה.
המצב הוא כרגע שרוב מוצרי האריזה מגיעים מסין וצריך להזמין מראש בכמויות אדירות כדי שזה יתאפשר.  
עברנו לאחרונה בחלק מהמוצרים לשקיות שמשלבות נייר ואז יש הפחתה בחומר המזהם, גם מרגיש יותר טבעי וגם פחות פלסטיק. זה שלב אחד בדרך.
אנחנו גם משתמשים בקרטון כמה שאפשר. 

ברמת החלום, הזכרת לי עכשיו חלום ישן שאנחנו חושבים עליו ברקע והוא לנצל את אנרגיית השמש ולשלב אותה בתהליך הייבוש. לחיסכון באנרגיה.
מדובר בחדר ייבוש שחשוף לחום השמש, שעוזר גם לאגור את אנרגיית השמש בעזרת מערכת סולארית ואז להוריד מצריכת החשמל באופן משמעותי. 

חברה קטנה אך גדולה

בעיקרון השאיפה שלנו היא להשאר עסק קטן עד בינוני, להיות חברה קטנה אך גדולה, עסק משפחתי שעושה את הכל באיכות הכי טובה וביעילות הכי טובה שאפשר.
להוציא את המוצרים, אבל גם את הידע הזה לכל רחבי הארץ, שכולם ידעו שיש אפשרות לצריכה ועיבוד של רואו פוד בארץ באופן קל ופשוט. 

אנשים צריכים להבין שיש אפשרות אחרת, אלטרנטיבית למזון המתועש, זה יקל עליהם.

חייבים להכיר אתכם !

דוד: חשיפה טובה מגיעה במעגלים ואנחנו שמחים מאוד להיחשף ולחשוף אתכם כיצרנים, למעגלים נוספים שמתרחבים משנה לשנה, אנחנו באופן אישי מאוד אוהבים את המוצרים שלכם, ואת הקו שלהם.
ובכלל את כיוון ההתפתחות שמגיע מבסיס מאוד אמין של יצרנות בריאה וטעימה ללא פשרות שמעוררת השראה ואת הדימיון. אני מקווה שהראיון יעזור לשפוך קצת אור על החלקים הפחות גלויים של העשייה שלכם. מבחינת האהבה למזון בריא וטעים אנחנו ממש שמחים להיות חלק מהעשייה שלכם. 

תודה רבה !


שורשי ציון לוגו

לכבוד הראיון החדש, ובמהלך חודש ינואר, מוצרי שורשי ציון במבצעים מעולים ששווה להכיר

מזון צבעוני, טבעוני, ראו-פוד, אורגני, ללא גלוטן ללא סוכר.
קרקרים, שוקולד, עוגיות, גרנולות, קינוחי ראו ואגוזים מונבטים Raw Vegan Israel.

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!