תזמון הארוחות ככלי להפחתת תיאבון ושיפור שריפת השומן

חוקרים גילו כי אסטרטגיות של תזמון ארוחות כמו צום לסירוגין או אכילה מוקדם יותר בשעות היום נראות כמסייעות לאנשים לרדת במשקל על ידי הפחתת התיאבון ולא בשריפת יותר קלוריות, על פי דו"ח שפורסם באינטרנט היום בכתב העת Obesity. המחקר הוא הראשון שהראה כיצד תזמון הארוחות משפיע על חילוף החומרים האנרגטי במשך 24 שעות כאשר צריכת המזון ותדירות הארוחות מתבצעות באופן מתואם.

אריק רבוסין, אחד המחברים ומנהל שותף של המחקר למדע קליני באוניברסיטת לואיזיאנה בפנינגטון, אמר כי "תיאום ארוחות עם מקצבים צירדיים,(מקצב שפועל במחזוריות של כ-24 שעות ונועד להתאים את פעילותו של האדם להשפעתה המשתנה של השמש לאורך היממה) או שעון פנימי של גופך, עשוי להיות אסטרטגיה עוצמתית להפחתת התיאבון ולשיפור הבריאות המטבולית"


"אנו חושדים שרוב האנשים עשויים למצוא שאסטרטגיות תזמון של ארוחות מועילות לירידה במשקל או לשמירה על משקל, מכיוון שנראה כי אסטרטגיות אלה מגבירות את התיאבון, מה שעשוי לעזור לאנשים לאכול פחות", אומרת קורטני פטרסון, PhD, המחברת הראשית של המחקר ועוזרת פרופסור במחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם.

פטרסון ועמיתיה מדווחים גם כי אסטרטגיות תזמון ארוחות עשויות לעזור לאנשים לשרוף יותר שומן בממוצע במהלך 24 שעות. האכלה מוקדמת בזמן מוקדם (eTRF) – סוג של צום יומי לסירוגין בו אוכלים את ארוחת הצהריים בשעות אחר הצהריים – סייע בשיפור יכולתם של אנשים לעבור בין שריפת פחמימות לאנרגיה לשריפת שומן לאנרגיה, היבט של חילוף חומרים המכונה מטבוליזם גמיש. מחברי המחקר אמרו, עם זאת, שהתוצאות על שריפת שומן הן ראשוניות. "האם אסטרטגיות אלה עוזרות לאנשים לאבד שומן בגוף צריך להיבדק ולאישור במחקר ארוך יותר", אומרת פיטרסון.

להשתתפות במחקר החוקרים רשמו 11 גברים ונשים בוגרים עם עודף משקל. המשתתפים גויסו בין נובמבר 2014 לאוגוסט 2016. כולם מבוגרים, במצב בריאותי כללי טוב, בטווח הגילאים של 20 עד 45. המשתתפים במחקר היו זכאים להשתתף אם היה להם מדד מסת גוף (BMI) בין 25 ל -35 ק"ג / מ"ר, משקל גוף בין 68 ל 100 ק"ג, ושעת שינה רגילה בין השעות 21:30 בלילה ל 12 בלילה, ולנשים, מחזור חודשי רגיל.

המשתתפים ניסו שתי אסטרטגיות שונות לעיתוי ארוחות בסדר אקראי: לוח זמנים לבקרה בו המשתתפים אכלו שלוש ארוחות במהלך 12 שעות עם ארוחת הבוקר בשעה 08:00 וארוחת ערב בשעה 20:00. ולוח זמנים של eTRF בו המשתתפים אכלו שלוש ארוחות במשך שש שעות עם ארוחת בוקר בשעה 08:00 וארוחת ערב בשעה 14:00. אותם כמויות וסוגים של מאכלים נצרכו בשני לוחות הזמנים. תקופות צום של לוח הזמנים של קבוצת הבקרה כללו 12 שעות ביום, ואילו לוח הזמנים של eTRF כלל צום 18 שעות ביום.

משתתפי המחקר עקבו אחר לוחות הזמנים השונים במשך ארבעה ימים ברציפות. ביום הרביעי מדדו החוקרים את חילוף החומרים של המשתתפים על ידי הנחתם בתא נשימה – מכשיר דמוי חדר – בו מדדו החוקרים כמה קלוריות, פחמימות, שומן וחלבון נשרפו. החוקרים מדדו גם את רמות התיאבון של המשתתפים כל שלוש שעות כשהם ערים, כמו גם הורמוני רעב בבוקר ובערב.

אף על פי שה- eTRF לא השפיע באופן משמעותי על כמות הקלוריות ששרפו, החוקרים מצאו כי ה- eTRF ביצע רמות נמוכות יותר של הורמון הרעב גרלין ושיפר כמה היבטים של תיאבון. זה גם הגביר את שריפת השומן במשך 24 שעות היממה.

"על ידי בדיקת eTRF, הצלחנו להרוג שתי ציפורים באבן אחת", אמרה פטרסון והוסיפה כי החוקרים הצליחו להשיג תובנה לגבי צום לסירוגין מדי יום (האכלה מוגבלת בזמן), כמו גם אסטרטגיות תזמון של ארוחות. החוקרים מאמינים כי לשתי קבוצות רחבות יותר של אסטרטגיות תזמון ארוחות עשויות להיות יתרונות דומים ל- eTRF.

הולי ריינור, PhD, RD, LDN, שלא היה קשור למחקר, אמר כי "מחקר זה העוזר לספק מידע נוסף על אופן דפוסי האכילה ולא רק על מה שאתה אוכל, עשוי להיות חשוב להשגת משקל בריא." ריינור הוא פרופסור ודיקן ביניים למחקר במחלקה לתזונה, המכללה לחינוך, בריאות ומדעי האוניברסיטה באוניברסיטת טנסי, נוקסוויל.

פטרסון ועמיתיה אמרו כי מחקרים קודמים היו מנוגדים בדעתם לשאלה האם אסטרטגיות לתזמון הארוחות מסייעות לירידה במשקל בכך שהיא עוזרת לאנשים לשרוף יותר קלוריות או להוריד את התיאבון. מחקרים במכרסמים טוענים שאסטרטגיות כאלה שורפות יותר קלוריות, אך נתונים ממחקרים בבני אדם היו מנוגדים – חלק מהמחקרים העלו כי אסטרטגיות תזמון הארוחות מגבירות את הקלוריות שנשרפו, אך דיווחים אחרים לא הראו שום הבדל. מחברי המחקר אמרו, עם זאת, כי מחקרים קודמים לא מדדו באופן ישיר כמה קלוריות אנשים שרפו או שלא היו מושלמים בדרכים אחרות.

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!