5 טיפים להקניית הרגלי אכילה נכונים לילדים בלי מאבקים

לאוכל שהילדים שלנו אוכלים יש השפעה גדולה על בריאותם.  תזונה נקייה ומזינה תורמת למצב הרוח ולמצבו הרגשי של הילד. היא יכולה למנוע מצבים כמו דיכאון, חרדות חברתיות והפרעות קשב וריכוז.

אז.. איך אפשר לחנך את הילדים שלנו לאכילה בריאה ומזינה באופן שיאפשר להם לגדול ולפתח בעצמם הרגלים בריאים?

 
איך ללמד את הילדים לאכול בריא

כהורים לילדים ולמתבגרים, אנחנו מוצאים את עצמנו מתמודדים לא פעם עם האתגר של תזונה בריאה. 

הילדים שלנו מוקפים בפיתויים. בבית הספר, אצל חברים וגם ג'אנק פוד שמגיע מבני משפחה שרוצים לפנק אותם. הפרסום המסחרי פונה לילדים ונמצא בכל מקום. הוא מפתח אצלם רצונות למאכלים שונים, והרבה פעמים משתמש באשליה שהמוצרים המעובדים שהם רואים למעשה ממש בריאים.

הורים לילדים בררנים מתמודדים לא רק עם השאלה מה נכין היום, ואיך נצליח לגרום להם לאכול את זה, אלא גם עם הדאגה שהילדים לא יקבלו את כל הוויטמינים והמינרלים שהם צריכים.

כמו כל עניין חינוכי – גם באוכל, הדרך הטובה ביותר היא במתן דוגמה אישית.

אבל לפעמים – צריך גם לדבר :-)

מה *לא* כדאי לאמר לילדינו על תזונה?

אנחנו מנסים לאכול טוב ולבחור את המאכלים שיתרמו לגופנו בצורה הטובה ביותר. אבל כשאנחנו מדברים על זה עם הילדים, כדאי לנקוט במשנה זהירות. כך למשל – כדאי להיזהר מהשימוש במילה "בריא".
כשאנחנו מתחילים לתייג אוכל כ"בריא, "לא בריא" או "ג'אנק פוד" מתחילות הבעיות. ילדים קטנים רואים זאת במונחים של שחור ולבן. כל עוד אנחנו לא חיים לבד במדבר, הילדים שלנו יפגשו אנשים שאוכלים את המזונות שהגדרנו כ"רעים". הם יציעו להם,
הילדים יאהבו וירצו עוד.
כשמוצר מזון מסוים מוגדר כרע, לא בריא או זבל, נגרום לילדים שלנו להרגיש רע כשהם נהנים ממנו. אנחנו גם נייצר התנגדות, ונפתח פתח למאבקי כוח בנושא אוכל בהמשך.

5 טיפים להקניית הרגלי אכילה נכונים לילדים בלי מאבקים

1. מצאו את הזמן הנכון

אל תנסו לפתוח ב"שיעור תזונה" מיד אחרי שהילד סיים שני חטיפים, או השאיר צלחת מלאה בארוחת הערב ואכל רק חביתה. לפני שאתם מתחילים לדבר על אוכל ובריאות, שאלו את עצמכם: האם אני עומד לתת הרצאה על מה שהוא אכל עכשיו? אם התשובה היא כן, חכו לשעת כושר רגועה יותר. 

2. אל תתייגו מזונות מסוימים כ"אסורים"

כהורים, לא פשוט עבורנו לאפשר לילדים לאכול "זבל" שאנו לא מוכנים להכניס בעצמנו לפה. כשהילדים כל כך חושקים במאכל כלשהו, תנו להם ליהנות ממנו לעיתים רחוקות, כשהם מבקשים. בנוסף, לא מומלץ לאסור במפורש אכילה אצל חברים או באירועים משפחתיים. דוגמה אישית וחינוך מבית יתחילו להשפיע במוקדם או במאוחר על הבחירות שלהם. 

3. צרו שיחה והתמקדו בלמידה חווייתית

כפי שאתם מלמדים את הילדים על עונות השנה, בעלי חיים וצבעי הקשת, למדו אותם גם על אוכל. במקום להתמקד בטוב ורע, תארו את המזונות השנים באופן אובייקטיבי: איפה הוא גדל, איך מייצרים אותו, אילו ויטמינים הוא מכיל ואיך הם תורמים לגוף שלנו. שאלו שאלות כמו איזה סוגים שונים של אוכל אכלנו היום ובמה הם שונים זה מזה? 

4. מצאו את היתרונות במזונות השונים

ספרו לילדים על היתרונות שאפשר להרוויח ממאכלים שונים. קינוח טעים יכול לגרום לנו הנאה. תמרים ובננות יהיו מתוקים וגם יעזרו לנו להיות ממוקדים יותר במשחקי כדור. תרד יעזור לנו להצמיח שרירים ולהיות חזקים.

5. בשלו יחד

כשאתם מכינים ארוחה ביחד, זה זמן נפלא לשוחח על תזונה. בישול עם ילדים הוא זמן איכות מגבש ומעצים. לעומת זמן הארוחה, לימוד על אוכל תוך כדי בישול יישמע פחות ביקורתי והדיון יהיה פתוח יותר. בנוסף, כשילד מכין את האוכל הוא נחשף למרכיבים שאולי היה נמנע מהם בזמן הארוחה. כך יהיה לו קל יותר לנסות אותם בהמשך.

בהצלחה!

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!