רוצים לחיות יותר? אולי הגיע הזמן לוותר על משקאות קלים

מחקר חדש מצא שוב קשר בין מוות מוקדם לצריכה של משקאות קלים, ושאם אתם שומרים על בריאותכם שתיית מים היא הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות עבור הגוף שלכם.

המחקר האירופי הגדול מצא כי אנשים ששתו יותר משני משקאות מוגזים ביום – עם או בלי סוכר – היו בסיכון גבוה יותר למות במשך יותר מ -16 שנים מאשר אנשים ששתו שתיה מוגזת או מומתקת פחות מפעם בחודש.

"מצאנו כי צריכת משקאות קלים גבוהה יותר הייתה קשורה לסיכון גדול יותר למוות מכל סיבה שהיא, ללא קשר לשאלה אם נצרכה שתייה ממותקת בסוכר או משקאות ממותקים באופן מלאכותי", אמר הכותב הבכיר במחקר ניל מרפי, מדען הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן בליון, צרפת.

מרפי אמר כי "התוצאות שלנו עבור משקאות קלים ממותקים בסוכר מספקים תמיכה נוספת להגבלת הצריכה ולהחלפתם במשקאות בריאים יותר, רצוי מים".

איך משקאות מוגזים עשויים להעלות את הסיכון שלך למות?


משקאות ממותקים בסוכר עלולים להוביל לעלייה במשקל והשמנה. הם יכולים גם להשפיע על השימוש בהורמון האינסולין בגוף, מה שעלול להוביל לדלקת, ציין מרפי. כל הדברים הללו יכולים להוביל למצבים בריאותיים שעשויים לקצר את החיים.

לדבריו, יש צורך במחקר נוסף בכדי להבין כיצד סודה ממותקת באופן מלאכותי עשויה להעלות את הסיכון למוות מוקדם.

בעוד שהוא מצא קשר, המחקר הנוכחי אינו מוכיח קשר של סיבה ותוצאה ישיר בין שתיית משקאות מוגזים לסיכון גבוה יותר למוות מוקדם. אך יתכן שלצרכני המשקאות הקלים  יש ​​הרגלים אחרים שתורמים לקיצור החיים, כמו עישון או תזונה פחות בריאה.

מחקר זה אינו הראשון שמצא קשר בין שתיית משקאות קלים לתוצאות בריאות גרועות. שני מחקרים אחרונים – האחד מ- BMJ והשני ב Circulation – קשרו שתיית משקאות קלים לסרטן ומקרי מוות ממחלות לב.

המחקר הנוכחי כלל יותר מ 451,000 אנשים מעשר מדינות אירופאיות. גילם הממוצע היה 51. החוקרים עקבו אחר בריאותם של המשתתפים במשך 16 שנים בממוצע.

בנוסף לסיכון גבוה יותר למות מכל הסיבות עבור אלו ששתו יותר משתי משקאות מוגזים ביום, יותר משקאות מוגזים נקשרו גם לכמה גורמי מוות ספציפיים.

    אנשים ששתו יותר ממשקה קל אחד מדי יום – ממותקים בסוכר או ממותקים באופן מלאכותי – לעומת אלו שצרכו שתיה קלה פחות מפעם בחודש היו בסיכון גבוה יותר למות מסרטן המעי הגס ומחלת פרקינסון.


אנשים ששתו יותר ממשקה קל אחד ממותק מידי יום לעומת אלו ששתו משקה ממותק פחות מפעם בחודש, היו בסיכון גבוה יותר למות ממחלות עיכול.


אנשים ששתו יותר ממשקה קל אחד ממותק מידי יום לעומת אלו ששתו משקה ממותק פחות מפעם בחודש, היו בסיכון גבוה יותר למות ממחלות מחזור הדם כמו מחלות לב.

מרפי אמר כי החוקרים ניסו לתת משקל לגורמים נוספים כמו מדד מסת גוף (הערכה של שומן בגוף בהתבסס על גובה ומשקל) ועישון, ועדיין מצאו קשר בין שתיית משקאות קלים לסיכון גבוה יותר למות.

ד"ר מריה אנטון, רופאה אנדוקרינולוגית בבית החולים היהודי Forest Forest Hills של לונג איילנד, אמרה כי צריכה עודפת של משקאות קלים ומשקאות אחרים עתירי סוכר ומשקאות מלאכותיים הפכה לנורמה עבור אנשים רבים.

"אלה יכולים לתרום לעלייה במשקל ולשליטה מועטה ברמת הסוכר בדם, ולהחמרת התנאים הקיימים כמו סוכרת," היא ציינה.

אנטון הוסיף כי הממצאים מראים כי סוכר אינו ככל הנראה המרכיב הלא בריא היחיד במשקאות קלים. "מטופלים במחקר זה שצרכו באופן קבוע משקאות ללא סוכר, ממותקים באופן מלאכותי, היו גם הם בסיכון מוגבר למוות", ציינה.

הדיאטנית הרשומה סמנתה הלר, מ- NYU Langone Health בעיר ניו יורק, אמרה כי גורמים רבים עשויים לתרום לקשר בין צריכת משקאות קלים לסיכון למוות. בשורה התחתונה, היא אמרה, אנשים לא צריכים לשתות סודה.


"צריכה של משקאות שטעמם מתוק מונעת על ידי שיווק ופרסום. באמת אין צורך לצרוך אותם," אמר הלר והציע במקום זאת מים או תה.

המחקר פורסם בספטמבר 3 ב- JAMA Internal Medicine.

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!