לא דבורה, דבורית

תופעת העלמות הדבורים נובעת מהגישה המוטעית של מגדלי הדבורים הקונבנציונלים.
שינוי המגמה מותנה בתפישת כוורת הדבורים כישות אחת שלמה, הנקראת דבורית.
עד לפני כ-150 שנה ראו החקלאים בגידול דבורת הדבש חלק בלתי נפרד מהחקלאות. הרעיון של גידול דבורים באופן סדרתי ותעשייתי כדי להפיק דבש ולמוכרו כלל לא היה קיים אז. גידול הדבורים היה עוד אחת מהפעולות שהחקלאי היה עושה כדי לתחזק את השדה שלו, והדבש היה גמול נלווה לפעולה זו. המהפכה התעשייתית לא פסחה על ענף גידול הדבורים, ופיתוח הכוורת הניידת (אותה קופסת עץ שכולנו מכירים) סימן עידן חדש בגידול הדבורים ומַעבר לגידול דבורים תעשייתי. גידול הדבורים הופרד מהחקלאות, והפך לענף חקלאי בפני עצמו. כיום נמצא ענף גידול הדבורים במשבר המאיים על המשך קיומו. "קריסת קהילת הדבורים" (CCD) גורמת באופן בלתי מוסבר לתמותה של כוורות שלמות, ומגדלי דבורים מאבדים את פרנסתם.

תמותת הדבורים יכולה להביא להכחדה מלאה של דבורת הדבש, דבר שיעמיד בסימן שאלה את המשך קיומנו בכדור הארץ.
סופר אורגניזם – כל שינוי בעולם מתחיל בשינוי תודעתי, וגם בנושא הדבורים עלינו להתחיל לראות את הדברים מנקודת מבט חדשה. צורת החשיבה המדעית-חומרית השלטת במאות האחרונות נוטה לפירוק והפרדה, וגם כוורת הדבורים נראית כאוסף של פריטים נבדלים זה מזה. הדבורים נתפסות אפוא כ"משפחה", "קהילה" או "חברה מושלמת", אוסף של פרטים החיים יחדיו באותו בית (הכוורת),
וביניהן שיתוף פעולה מופלא הראוי להערצה.

יש מדענים המסווגים את כוורת הדבורים בתור "סופר-אורגניזם", כמו גם קן הנמלים והטרמיטים. הזואולוג הגרמני בן-זמננו יורגן טאוץ מרחיק לכת וטוען, כי כוורת הדבורים היא סופר-אורגניזם השווה ליונק בכמה מתכונותיו המהותיות (שיעור פריון נמוך, הנקה, סוג של לידה מתוך רחם, שמירה על טמפרטורת גוף קבועה ויכולת למידה). הגדרתו של טאוץ לוקחת אותנו קדימה בהבנת ישות הדבורים, וממנה צריך ללכת צעד אחד נוסף הלאה. למעשה, הכוורת היא ישות אחת הנקראת בעברית דבורית (באנגלית Bien). הדבורה היחידה היא חסרת כל משמעות בפני עצמה. היא אינה יכולה לחיות ללא הדבורית, ואין לה כל בעיה להקריב את חייה בעקיצה למענה. את המשמעות הנכונה מקבלת הדבורה כשהיא חלק מהשלם, תא יחיד מִני עשרות אלפי תאים בגוף אחד בלתי נראה. רק תפיסה כזו יכולה להסביר לנו כיצד הדבורה היחידה יכולה להפגין חוכמה כה גדולה ולקיים הרמוניה מושלמת עם יתר הדבורים. החוכמה וההרמוניה מצויות בדבורית עצמה, האורגת את פעילותן המשותפת וחסרת האנוכיות של כל הדבורים.

התפישה של דבורית משנה באופן מיידי את ההבנה שלנו כלפי הדבורים, ויכולה להשפיע על אופן גידולה. ניקח לדוגמה את יצר ה"התנחלות" הקיים בכוורת הדבורים. באביב נוצרת מלכה חדשה. יחד עם המלכה המבוגרת עוזבת את הכוורת כמחצית מאוכלוסיית הדבורים, והן בונות לעצמן כוורת חדשה במקום חדש בטבע. למגדל הדבורים הקונבנציונלי תופעה זו פירושה אובדן של מחצית מ"כוח העבודה" של הכוורת, ולכן ננקטות מגוון שיטות כדי למנוע תופעה זו, כגון הוצאת חלות מלאות וחתומות בדבש מהקן והכנסת חלות ריקות במקומן, או הוספת קומה חדשה עם עשר חלות ריקות בקומת הקן.
ואולם, אם המושג של דבורית מכוון את מחשבתנו, אנו יכולים לראות שיצר ההתנחלות שווה ליצר ההולדה שלה, ומניעת ההתנחלות כמוה כמניעת הילודה מהדבורית. כיצד אתם תרגישו אם בכל שנה ימנעו מכם בכוח להעמיד צאצאים? וזו רק דוגמה אחת מִני רבות לאופן שבו גידול הדבורים הקונבנציונלי חוטא כלפי הדבורית. במדורים הבאים נפגוש בתופעות נוספות מן הסוג הזה.
את תופעת היעלמות הדבורים יש לתלות ביחס המוטעה כלפיהן, והמפתח לשינוי המצב הוא התפישה של דבורית. היקום כולו הוא אורגניזם אחד עצום שפועל באופן הרמוני לטוב ולרע, וממלכת הדבורים היא במידה מסוימת הלב של היקום. היא תומכת, מחזקת ומרפאת את הצומח החי והאדם, שכן ללא הדבורים, היקום יחל תהליך של קמילה, חולי ומוות. האם האדם ישרוד ללא הלב?
מאת הילמר קולמן – הוצאת אדם עולם
המאמר מפורסם לקראת כנס אדם עולם הקרוב שיערך ב13.1.15 במוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.

כנס אדם עולם הוא המפגש השנתי של הקהילה האנתרופוסופית בישראל. המקום לפגוש חברים לדרך, להתרענן עם הרצאות מפי אנשים שנמצאים בחזית העשייה, להתחדש במוצרים אנתרופוסופיים ולהיות חלק מההתרחשות המרתקת של הקהילה האנתרופוסופית בישראל ושל הוצאת אדם עולם. אנחנו נהיה שם עם דוכן הסברה והרשמה ליוזמת האורגני וכמובן כיבוד אורגני טרי וטעים והמון חיוכים. מחכים מאוד לראותכם!
לפרטים נוספים והרשמה לכנס – adamolam.co.il/Kenes_2015

להזמנה מחנות האורגני

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!