חודש דצמבר יכול להיות זמן מעולה לשיקוף עצמי, הגדרת יעדים ותכנון לקראת השנה החדשה.
סוף השנה עשוי להיראות משמעותי עוד יותר כשאנחנו נכנסים לשנת 2020, עשור חדש לגמרי. לפני שנתאים את יעדי הבריאות והתזונה שלך לשנת 2020 ואילך, בואו ניקח רגע לחשוב ולשקול כמה רחוק הגענו בעשר השנים האחרונות על ידי בחינת האופן בו אנו משנים באופן קולקטיבי את הרגלי האכילה והגישה הכללית שלנו לתזונה.
כולנו יכולים לתכנן טוב יותר, עתיד בריא עוד יותר.
דרישה לשקיפות באוכל
בעשור האחרון נהנינו מגישה למידע תזונתי עוד יותר. התרגלנו לעשות בחירות אוכל מושכלות יותר או לפחות לדעת שיש לנו בחירות טובות יותר, במיוחד כשאתה אוכל בחוץ. מסעדות רבות מציעות כיום תפריטים בעלי מודעות לבריאות הכוללים הצעות למנות עם ספירת קלוריות נמוכה יותר, לצד מנות צימחוניות, טבעוניות ואפילו טבעו-נאות. המבחר לשוחרי המזון הבריא גדול יותר מאי פעם, וחובת סימון המוצרים המזיקים לבריאות והמכילים עודף שומן, נתרן או סוכר יוצאת לדרך בישראל החל משנת 2020.
דרישה גוברת והולכת למוצרים טבעיים מן הצומח
כיום לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 5% מהישראלים מזדהים כטבעוניים, מה שאומר שהם אינם צורכים מוצרים מן החי. מספר זה אולי נראה חסר חשיבות, אך הטבעונות עלתה ב -600 אחוז בחמש שנים בלבד. העניין בתזונה טבעונית נובע ככל הנראה מגורמים רבים הכוללים בריאות, איכות הסביבה ורווחת בעלי החיים. חמישים ושניים אחוז מהאמריקנים מדווחים כי הגדילו לאחרונה את צריכת הצמחים שלהם בדגש על חלבונים מבוססי צמחים. צריכת החלב יורדת כבר עשרות שנים והיא ממשיכה לרדת ככל שהצרכנים פונים לחלופות נגישות כמו משקאות שאינם חלביים העשויים משיבולת שועל, אפונה, שקדים ואגוזים. גם מי שאינו טבעוני בוחר לאכול יותר על בסיס צמחי, תזונה הכרוכה באכילת פחות מוצרים מן החי, אך לא בהכרח להימנע מהם לחלוטין.
חדשנות וטכנולוגיה משפיעים על הרגלי אכילה
ההתקדמות הטכנולוגית השפיעה מאז ומעולם על האכילה וזה לא שונה כיום. כשמדובר בבישול בבית, חסכון בזמן הוא גורם חשוב. בעשור האחרון ראינו פיצוץ במדיה החברתית בכל הנושאים הקשורים לתזונה, שירותים וכלים חדשניים ומכשירים חכמים. משפחות עסוקות מסתמכות על מגוון מוצרים ושירותים כמו מצרכים ביתיים, שירותי משלוח ארוחות או ירקות אורגניים ישר מהשדה, ואפילו מבחר הולך וגדל של אפשרויות אוכל בריא ונוחות יותר. הבעלות על הטלפונים הסלולריים עלתה מ 35- אחוזים בשנת 2011 ל- 81 אחוזים כיום. ובעוד חידושי תזונה וסגנון חיים זמינים בלחיצת כפתור, זמן האיכות סביב הארוחות המשפחתיות נדיר עוד יותר מכיוון שתשומת ליבנו מתפשטת בין יקירנו לבין מכשירים כמו טלפונים סלולריים.
אוכל אורגני בעלייה
אוכל בריא ותוצרת אורגנית זמינים כעת לא רק בחנויות מזון בריאות יקרות ובשווקי איכרים, אלא גם ברוב חנויות המכולת המרכזיות ובשווקי ההנחות, וכמובן שגם בשירותים המחברים בין חקלאים למשפחות כגון "האורגני". גם עם עליית המחירים של כלל מוצרי המזון בישראל, מכירות המזון האורגני ממשיכות לעלות, והפערים בין נגישות מוצרים בריאים ונקיים ובין מחיריהם לעומת דומיהם הקונבנציונלים הולכים ומצטמצמים. קונים רבים מחפשים תוויות אורגניות ברכישת פירות, ירקות, דגנים וקטניות, עופות ומוצרי חלב. חברות מזון ומשקאות קונבנציונאליות רבות מנסות לענות על הביקוש הגובר למוצרים טבעיים ואורגניים על ידי הצעת חטיפים בריאים, מזינים יותר, תבלינים, מרקים ועוד.
קליפורניה מובילה לעתים קרובות את שאר חלקי העולם בקביעת מגמות באכילה ותזונה בריאה. ממדיניות המזון המשפיעה על כולנו ועד הרגלי קניות של מכולת, רעיונות וחידושים חדשים רבים הנובעים כולנו ממצבנו החדש. כשאתם מתכוננים לשנה הבאה, חשבו על אורח החיים והרגלי האכילה שלכם ואיך הם התפתחו בעשור האחרון. ואז, קחו רגע לשקול איך אתם רוצים לאכול בעוד חמש ואפילו עשר שנים וניקטו בצעדים קטנים כדי להפוך את זה למציאות. זה לא חלום שאינו בהישג יד, ואת הצעדים הראשונים ניתן לבצע בכל עת, והדרך הטובה ביותר היא ככל הנראה לדאוג לשפע של תוצרת אורגנית טריה לכל בני הבית.