פירות וירקות טובים ללב

בעיה זו אף חמורה יותר בחלקים מסוימים של העולם מאשר אחרים, כך על פי מחקר חדש.

רוב הסיכויים שאתם כבר יודעים שזה רעיון טוב להרבות באכילת פירות וירקות. אבל עד כמה זה חשוב באמת, ומה הסיכון בהימנעות מאכילת ירקות ופירות? מחקר חדש מציע כי זהו ממש עניין של חיים ומוות בקנה מידה אפי.

פירות וירקות טובים ללב

תוצאות ראשוניות מהמחקר שהוצג ב -18 ביוני 2019, בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לתזונה בבולטימור,  מלמדות כי צריכת פירות וירקות נמוכה עשויה להיות אחראית למיליוני מקרי מוות ממחלות לב ושבץ בכל שנה ברחבי העולם.

למעשה, המחקר מעריך כי 1 מתוך 7 מקרי מוות קרדיווסקולרים נגרמים ממחסור בפירות, בעוד 1 מתוך 12 מקרי מוות נגרמים בשל מחסור בירקות.

מבט על דיאטות ברחבי העולם

במחקר הנוכחי, חוקרים בבית הספר פרידמן למדעי התזונה והמדיניות באוניברסיטת טאפטס בבוסטון העריכו ממוצעים לאומיים של צריכת פירות וירקות עבור 113 מדינות, בהתבסס על סקרים ונתוני זמינות מזון. יחד, מדינות אלה מייצגות 82% מאוכלוסיית העולם.

על ידי שילוב נתונים אלה עם נתונים סטטיסטיים על סיבות למוות בכל מדינה, וכן נתונים ממחקרים נפרדים על הסיכון הקרדיווסקולרי והיתרונות של רמות שונות של צריכת פירות וירקות, החוקרים הגיעו למודל המחשב כמה מקרי מוות נגרמו על ידי צריכת פירות והירקות הפחותה מהכמות האופטימלית.

החוקרים הגדירו צריכת אופטימלית של פירות כ 300 גרם ליום לפחות, וצריכה אופטימלית של ירקות כ 400 גרם ליום לפחות.

מספרים אלה התבססו על הנחיות תזונה ומחקרים על גורמי סיכון קרדיווסקולריים.

בהתבסס על מספרים אלה, החוקרים חישבו כי צריכת פירות נמוכה הייתה אחראית ל -1.8 מיליון מקרי מוות ממחלות לב וכלי דם בשנת 2010. כ -1.3 מיליון מקרי מוות אלו היו משבץ, וכ -500,000 נגרמו ממחלת עורקים כליליים.

צריכת ירקות נמוכה גרמה למיליון מקרי מוות – כ -200,000 משבץ וכ -800,000 ממחלות עורקים כליליים.

לא מפתיע, כמות מקרי מוות הגדולה ביותר הייתה במדינות עם הצריכה הכוללת הנמוכה ביותר של פירות וירקות.

מדינות בדרום אסיה, במזרח אסיה ובאפריקה שמדרום לסהרה נטו להיות בעלי צריכת פירות נמוכה ושיעורי מוות גבוהים יותר משבץ, ולעומתן במדינות שבמרכז אסיה ובאוקיאניה היתה צריכת ירקות נמוכה ושיעורים גבוהים יותר של מחלת עורקים כליליים.

בארצות הברית – שם מחלות לב וכלי דם הן הגורם המוביל למוות,  צריכת פירות וירקות נמוכה גרמה לכ -140,000 מקרי מוות קרדיווסקולריים ב -2010. אנשים צעירים יותר וגברים היו בסיכון גבוה יותר בסיכון למוות שגדלו בשל צריכה נמוכה יותר של פירות וירקות.


הזדמנות גדולה להפחתת הסיכון למוות מאירוע קרדיווסקולרי

החדשות הטובות במחקר זה הן שצריכת פירות וירקות היא "מרכיב שניתן לשנותו בתזונה שיכולה להפחית את הסיכון למוות קרדיווסקולרי", אומרת ויקטוריה מילר, דוקטורט, הסופרת הראשית של המחקר וחוקר מחקר פוסט-דוקטורט בטאפטס.

ד"ר מילר מציין כי פירות וירקות הם מקורות טובים של סיבים, אשלגן, מגנזיום, נוגדי חמצון, ורכיבים מועילים אחרים, וכי אנשים שאוכלים אותם נוטים להיות פחות בעודף משקל או שמנים – כלים העוזרים בשמירה על בריאות הלב.

מזון מעובד באופן מינימלי, הכולל פירות וירקות, תומך גם בבריאות ובגיוון של חיידקים "טובים" במערכת העיכול, אומר מילר – תחום של עניין מתמשך לחוקרי בריאות הלב וכלי הדם בתחומים אחרים.

כשמדובר במאמצי בריאות הציבור בארצות הברית וברחבי העולם, ההשלכות של מחקר זה ברורות, על פי מילר.

"ממצאים אלה מצביעים על הצורך להרחיב את המאמצים מבוססי האוכלוסייה כדי להגדיל את הזמינות והצריכה של מזון מגן כמו פירות וירקות", היא אומרת. "אכילת יותר פירות וירקות היא אסטרטגיה יחסית נגישה יחסית כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם".

בנוסף, "פירות וירקות מציעים מגוון רחב של יתרונות בריאותיים אחרים – כולל הגנה מפני הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן וחסרונות תזונתיים, וקידום מערכת עיכול בריאה", אומר מילר.