מזון מעובד וטבעי

מזון מעובד הוא כל מזון שעובר תהליך של שינוי ממצבו הטבעי, כדי שיהיה נוח יותר לצריכה, טעים יותר או כדי שיהיו לו חיי מדף ארוכים יותר.

הנזק הבריאותי מצריכת מזון כזה – במיוחד כשהוא מעובד מאוד, כזה שאנחנו מכירים כמזון מהיר, עצום.

מה קורה לגוף כשמפסיקים עם האוכל המעובד?

מזון מעובד וטבעי

ישנן דרגות רבות של עיבוד מזון. לכן, מזון מעובד כמו שעועית שנחתכה, הוקפאה ומאוחסנת בשקית עם תאריך תפוגה ארוך, עדיין מצליחה לשמור על חלק מערכיה התזונתיים.  לעומתה, פיצה לחימום במיקרוגל, ומוצרים נוספים שעל אריזתם מתנוססת רשימת מרכיבים ארוכה, מציעים רשימת ערכים תזונתיים כמעט אפסית. 

מה יקרה כשתפסיקו לאכול אוכל מעובד?

המזון המעובד מרגיל את גופנו לצרוך כמויות גבוהות של סוכר, מלח ופחמימות. אילו תהליכים יתרחשו כשנתחיל להיגמל ממנו?

הנה כמה דברים שיעזרו להסביר למה כדאי לעשות חשיבה מחודשת לפני כתיבת רשימת הקניות הבאה, ואולי שינוי בהרגלי הצריכה. 

1. המצב עלול להתדרדר לפני שהוא משתפר

לפני שמתחילים להיפרד לגמרי מהמזון המעובד, חשוב לזכור שהגוף מצוי במידה מסוימת של התמכרות לכמויות גבוהות של סוכר, מלח וחומרים תלותיים נוספים.
בתור התחלה, מערכות הגוף ירגישו במחסור במאגרים אלה, ולכן עלולים להופיע תסמינים כמו חרדה, כאבי ראש, נפיחות וחשקים מוגברים לאוכל. 
ייתכן ויעברו מספר ימים עד שרמות הסוכר יתאזנו, והתופעות הללו ייעלמו לגמרי. 
 

2. פתאום תרגישו נפלא

הפחתת אכילת אוכל מעובד מביאה לשיפור במצב הרוח.
הפחמימות המעובדות והסוכרים המזוקקים הרגילו את מערכת העיכול לעבוד בכבדות, מה שפוגע באנרגיה שלנו וגורם לעצבנות ואף לדיכאון.
כשנשתחרר מחומרים אלה, נחוש קלילות ושיפור מדדים שתביא לשיפור משמעותי בתחושה לאורך היום.

3. חוש הטעם והריח יתחדדו

אחרי תקופת התנסות באכילה ללא סוכר ומלח מתועשים, החושים שלכם יגידו לכם תודה. 
תוכלו לגלות זאת בקלות אם תטעמו פתאום משקה קל או חטיף מלוח, והטעם החד שלו יחריד אתכם. איך יכולנו לסבול את זה קודם? כל כך מתוק/מלוח!
באותה מידה, מזונות שנראו לנו תפלים בעבר, כמו למשל מלפפון, ירגישו מתוקים בצורה מדהימה. אתם עומדים לגלות טעמים וריחות שלא הכרתם!

4. הזיכרון והריכוז ישתפרו 

המזונות המתועשים שנמכרים ברשתות השיווק מכילים בדרך כלל כמויות גבוהות של סוכר, או של חברו, הממתיק התעשייתי הזול והמתוק יותר – סירופ תירס.
הסוכר המתועש מוציא באופן שיטתי את המוח שלנו מאיזון וכך פוגעים ביכולת הריכוז והזיכרון. 
רמות סוכר גבוהות מביאות לנפילות סוכר, שעלולות להיות הגורם לעייפות כרונית, חרדה, דפיקות לב. כל אלה מקשים עלינו מאוד להתמקד במשימות היומיומיות. כשנתרחק מהמוצרים שמכילים את הסוכרים הללו, הראש שלנו יחזור להיות צלול.

5. הנפיחות בבטן תרד

כדי שיוכל להחזיק זמן רב על המדף, יצרני המזון מוסיפים למזון המעובד רכיבים עתירי נתרן, הגורמים לאגירת נוזלים בגוף.
כשנפסיק לצרוך כמויות גבוהות כאלה של נתרן, אחד הסימנים הטובים הראשונים שיופיעו הוא ירידה בנפיחות הבטן ואזורים נוספים

6. תישנו טוב יותר

מזון מעובד גורם להפרעות שינה.
רמות סוכר גבוהות שנצרכות במהלך היום משפיעות על מספר ההתעוררויות בלילה. בנוסף, מזון מעובד מכיל אחוז שומנים גבוה, שהצריכה שלהם גורמת לתופעות שונות בקיבה כמו צרבת וגזים, המפריעות גם הן לשינה.
הפחתה במוצרים אלה מבטיחה שינה טובה יותר.

7. חילוף החומרים ישתפר

מזון מעובד מאוד, לא מכיל סיבים תזונתיים. הגוף זקוק לסיבים כדי לתפעל מערכת עיכול בריאה שתפנה את הפסולת כמו שצריך. מאכלים טבעיים מכילים סיבים וגם חיידקים טובים שמשכללים את פעילות מערכת העיכול. 

8. כנראה שתרדו במשקל

מזון מעובד מכיל כמויות גדולות של קלוריות ריקות, שאינן מוסיפות כל ערך תזונתי לגוף.
ברגע שנפסיק לצרוך מזון זה, גם אם לא נספור קלוריות, ונאכל מכל טוב הפירות, הירקות, הדגנים המלאים והמאכלים שיש לטבע להציע לנו, באופן טבעי נרד במשקל ובהיקפים.

9. העור יראה זוהר יותר

תזונה טבעית משפיעה לטובה על בריאות העור. הפסקת אכילת מזון מעובד יכולה לשפר פלאים מצבים שונים כמו אקנה, דלקתיות ועור תשוש. 
ברוב המקרים, המעבר לתזונה טבעית ישפר את מראה הפנים ויעניק לעור מראה צעיר יותר.