אולי כבר שמעת בעבר על מדבריות מזון, אזורים עירוניים עם גישה מוגבלת למרכולים וחנויות מכולת שמוכרות מזון זול, בריא ומזין.  

ביצות מזון הינן שונות במהותן. ביצות מזון הן איזורים עם צפיפות גבוהה של מסעדות אוכל מהיר המוכרות מזון מהיר עתיר קלוריות שאינו בריא מעיקרו הידוע יותר בכינויו ג'אנק פוד.

מחקר שנערך לאחרונה ב- Lancet הדגים עד כמה חשובה התזונה לבריאות הכללית שלנו; החוקרים מצאו כי כ -20% ממקרי המוות בעולם היו קשורים לתזונה לקויה – תזונה שאינה כוללת מספיק ירקות טריים, זרעים ואגוזים, אך מנגד עשירה בסוכר, מלח ושומן טרנס.

 

זה נתון הפכפך, אבל לא מפתיע. תוחלת החיים בארה"ב ירדה במהלך השנים האחרונות, מ -78.9 שנים ב -2014 ל -78.6 שנים ב -2017. שתי הסיבות העיקריות למוות, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, היו מחלות לב וסרטן – שתיהן מחלות שניתן להפחית את הסיכון אליהם משמעותית עם דיאטה משופרת.

שינוי התנהגותי, ויצירת הרגלים בריאים יותר – כגון אכילת פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים – כבר ידוע מזה זמן רב כמנגנון יעיל לקיום חיים בריאים והורדת הסיכון למחלות כרוניות הקשורות להשמנת יתר.

עם זאת, שמירה על הרגלים בריאים אלה יכולה להיות מאתגרת בקהילות שבהן נוכחות גבוהה של "ביצות-מזון" הרוויות במתחמי מזון, מסעדות, שווקים ובתי אוכל המוכרים מזונות שאינן בריאים בעליל. מזונות עשירים במלח, פחמימות מעובדות, סוכר, שומנים רוויים ובשר מעובד.

בעיקרו של דבר, מזונות אלה נמצאים בכל מקום, ובכמות גדולה מידי, וביקור תכוף במרכזים שכאלו מושרשים עמוק בתרבות שלנו ואף הפכו להתנהגות חברתית מקובלת, ויש שיגידו אף מקובלת מידי.

היום כל גיחה שלנו לסידור זה או אחר או בילוי משפחתי מובילה אותנו כמעט בהכרל למעבר באחת מאותן "ביצות-מזון" המהוות מלכודות לתזונה שאינה בריאה בעליל.

על מנת לקבל שיפורים בריאותיים משמעותיים יותר בקהילות מוחלשות או חלשות יותר מבחינה סוציו-אקונומית, דרושה התערבוות ממשלתית או בחקיקה להפחתת משאבים וזמינות של מזונות לא בריאים ולא נחוצים.

אסטרטגיה מוצלחת בנושא עשויה להיות חקיקת מדיניות המספקת לקמעונאי מזון-בריא תמריץ להקים חנויות שכאלו בשכונות הנדרשות, או באיזורים עתירי ביצות-מזון.

דרך נוספת להתמודד עם נושא זה היא ניסיון להחלת אחריות אישית רבה יותר, והצטיידות עצמאית במוצרי מזון בריאים יותר בכל יציאה מחוץ לבית, ותכנון טוב יותר של אופי התזונה שלכם, במיוחד ובדגש על אכילה בריאה בעת שהות מחוץ לבית.