רובנו יודעים שתזונה מגוונת היא המפתח לחיים בריאים יותר, אבל מהן הסיבות לכך? וכיצד נחולל שינוי בתזונה שלנו כבר מהיום?

למרות הקידום של "מזונות העל", אין מזון יחיד המכיל את כל החומרים המזינים הדרושים לבריאותנו ואיכות חיינו.

כך, על ידי אכילת תזונה מאוזנת עם מגוון רחב של מזונות, קל להבטיח כי אתם צורכים כמויות נאותות של כל החומרים המזינים החיוניים.
במאמר זה ריכזנו את היתרונות הבריאותיים של תזונה מגוונת, וטיפים כיצד להגיע אליה ביתר קלות.

מדוע תזונה מגוונת מועילה לבריאותנו

1. המגוון מקנה יציבות

היציבות אותה מקנה המגוון פועלת בשתי רמות:  פעם אחת, אנו יוצרים ביקוש למגוון מזונות המבטיח כי מגוון רחב יותר של גידולים ייוצר כל הזמן ויאפשר איזון אקולוגי נכון יותר, ופעם שניה – היא מתייחסת גם לגישה מתמדת לטווח רחב של ויטמינים וחומרים מזינים.
אם מסיבה כלשהי חסר לך בתזונה מרכיב מסוים, יש לך שפע של מקורות אחרים שממנו ניתן להשלים את החוסר הזה, מה שמקנה לך יציבות תזונתית.

2. בריאות המיקרוביום של המעיים

המיקרוביום של המעיים חשוב מאוד לבריאות הכללית שלך, אותו מקבלים באופן היעיל ביותר מתזונה מגוונת.
מחקרים מצאו כי לסוגי המזון שאתם צורכים יש השפעה חזקה על המעיים. כך למשל, מחקר שהשווה את המיקרוביום אצל קשישים הגיע למסקנה שההשפעה החזקה ביותר על המיקרוביום מגיעה מהגיוון וההרכב של הדיאטה ולא של מקום מגוריו של האדם.

3. סיכון נמוך יותר לאלרגיות וחוסר סבילות

כאשר אנו אוכלים את אותו מזון שוב ושוב, אנו מגדילים את הסיכון לפתח אי סבילות מזון או אלרגיה לאותו מזון. חוקרים קובעים כי ירידה בגיוון המזון בגיל 6 ו -12 חודשים היתה בעלת קשר עם נזלת אלרגית ואסטמה.
מחקר נוסף מצא כי בקרב תינוקות שצרכו דיאטה מגוונת עשירה בירקות ופירות, כמו גם ארוחות שהוכנו בבית, היו פחות מקרים של אלרגיות למזון בהשוואה לילדים שניזונו מדיאטה פחות מגוונת.

4. סינרגיה בתזונה

מחקרים רבים שבדקו צריכה גבוהה של פירות וירקות מוצאים קורלציה (הקבלה) בין תזונה זו ליתרונות בריאותיים רבים, כולל מניעת מחלות לב וסרטן.

5. דלקתיות מופחתת

דלקתיות קשורה למספר מחלות כרוניות, כולל סוכרת ומחלות לב. מחקר אחד מצא כי תזונה הכוללת מגוון של פירות וירקות קשורה להפחתת דלקתיות. במחקר זה, צריכת מגוון מגוון של תוצרת היה חשוב יותר מאשר כמות.

6. השפעות נוגדות חמצון

גורם נפוץ נוסף במחלות רבות הוא מתח חמצוני, בו ניתן להלחם באמצעות נוגדי חמצון המנטרלים את הרדיקלים החופשיים ומפחיתים את הלחץ החמצוני.
מחקר אחד בדק אם יש צורך בדיאטה עשירה בפירות וירקות, על מנת להעלות את החומרים נוגדי החמצון, ולייצר חמצון מופחת בדם ובדנ"א.
ממצאי המחקר מציינים כי גם לתזונה מגוונת וגם לתזונה דלה בירקות יש קשר עם חמצון מופחת של שומנים בדם, אך רק התזונה המגוונת הפחיתה את החמצון בדנ"א.
כך, המגוון הבוטני הוא מרכיב חשוב במתן השפעות נוגדות החמצון אלה על הדנ"א בנוסף על הפחתת החמצון בדם. מחקר תוצאות מחקר זה מספקות הוכחה נוספת לכך שראוי לצרוך גדול יותר של ירקות בכמויות קטנות, מאשר מגוון מצומצם בכמויות גדולות.

9 דרכים לגוון את התזונה שלכם

1. החליפו מרכיבים במתכונים אהובים

קחו מתכון שאתם אוהבים לבשל, והחליפו את המרכיב המרכזי שלו – באחר.

כך למשל, אפשר להחליף מנגולד בתרד רו קייל, כרוסית בברקוקולי ועוד.

 

2. רכשו את הירקות החדשים שבעונה

בדיוור השבועי של "האורגני" אנחנו תמיד מעדכנים מה חדש בחנות – עקבו אחרי החידושים והזמינו את הירקות שנכנסו למגוון.

 

3. תכננו את השבוע שלכם

מתאים במיוחד למי שרוצה לנהל תכנית מסודרת של תזונה מגוונת: תכננו ירק חדש אחד בשבוע למשך תקופה מוגבלת, והתרכזו באותו הירק באותו השבוע. בהמשך הוא יהפוך לחלק מהתפריט הקבוע שלכם.

 

4. ארוחות משותפות עם חברים

אחת מהדרכים הקלות יותר לגלות ירקות חדשים היא לבקש מחברים שיביאו אתם מה שהם אוהבים לאכול, ולהתכנס לאורחה משותפת בה כל אחד מביר מאכל עם ירק שונה.

 

5. צלחת צבעונית

שימו לב כי צלחת הירקות או הפירות שאתם אוכלים מורכבת ממגוון של צבעים שונים: ירוק, אדום, כתום, לבן, וכך הלאה. 

 

6. מאכלים אתניים / עדתיים

למדו מאכלים של עדות ושל עמים אחרים, וחפשו מתכונים כאלה. אתם תופתעו לגלות כמה טעמים חדשים ישנם במטבחים השונים. נצלו הזדמנות זאת על מנת לבדוק גם תבלינים נוספים.

 

בהצלחה!