האם הקשר בין גוף לנפש עובר במעיים שלכם?

כנראה שכן. כך, לפי מחקר חדש המראה את השפעת הימצאותם של חיידקי מעיים על דיכאון ורווחה נפשית.

זאת ועוד – במאמר.

חיידקים מסוימים במעיים שלנו, עלולים להזין דיכאון. כך, על פי מחקר חדש שהתפרסם השבוע.
 
במסגרת המחקר נבדקו מעל 2,100 מבוגרים, כאשר אצל נבדקים הסובלים מדיכאון נצפו הבדלים בקבוצות ספציפיות של חיידקי מעיים, בעוד נבדקים עם ריכוזים גבוהים יותר של חיידקי מעיים אחרים דיווחו בדרך כלל על רווחה נפשית טובה יותר.
המחקר, שפורסם ב -4 בפברואר בכתב העת Nature Microbiology, הוא האחרון לחשוף את הקשר בין בריאות האדם לבין המיקרוביום של המעיים. המונח "מיקרוביום" מתייחס לטריליונים של חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים אשר חיים במעיים. חיידקים אלה עושים הרבה יותר מאשר לסייע בעיכול: מחקרים מראים כי הם מעורבים בכל דבר, החל מהגנה על המערכת החיסונית ועד לייצור ויטמינים, תרכובות אנטי דלקתיות ואפילו כימיקלים המשפיעים על המוח.
 
עם זאת, רוב המחקרים על תקשורת "מעיים-מוח" נעשו עד כה בבעלי חיים, כך לפי ג'רואן רייס, החוקר הבכיר העומד מאחורי מחקר חדש זה.
 
מסיבה זאת חיפש צוות המחקר קשר בין חיידקים במעיים ודיכאון בקרב מעל 2,100 מבוגרים אשר השתתפו במחקר.
 
החוקרים גילו כי רמות של שתי קבוצות ספציפיות של חיידקי מעיים – קופרוקוקוס ודייליסטר – היו "מדולדלים באופן עקבי" אצל אנשים עם דיכאון, בשעה שאנשים עם רמות גבוהות יותר של קופרוקוקוס, ועוד קבוצה של חיידקים הנקראת Faecalibacterium, בדרך כלל נתנו דירוגים טובים יותר על איכות חייהם.
מה שעושים שני הסוגים האחרונים של החיידקים הוא שבירה של סיבים תזונתיים אשר מייצרת תרכובת אנטי דלקתית בשם butyrate.
 
אף אחד מהמקרים לא מוכיח כי החיידקים האלה תורמים איכשהו לדיכאון – או מגינים ממנו – כך על-פי פרופ' רייס, פרופסור באוניברסיטת לובן בבלגיה. לכן, הוא אומר, מחקרים נוספים צריכים להתמקד בחיידקים אלה.
 
"אחרי כל מחקרי העכברים", אומר רייס, "יש לנו סוף סוף נתונים אנושיים חזקים המצביעים על אורגניזמים מעניינים, אשר בעתיד עשויים להוביל לפיתוח פרוביוטיקה חדשנית".
 

מה עושים עם זה? איך מעלים את כמות ומגוון חיידקי המעיים?

ד"ר אמירן מאייר – פרופסור באוניברסיטת קליפורניה ומחבר הספר The Mind-Gut Connection: 

"לאכול דיאטה המבוססת על מגוון של צמחים שונים, ואשר מגוונת בין  סוגי מזונות צמחיים", אמר מאייר. "אם אתה רק אוכל עגבניות, זה לא מספיק.
 
וכל זה – לא רק בשביל לייצר את התרכובת האנטי-דלקתית butyrate. בהתבסס על מה שידוע עד כה, אמר מאייר, זה המגוון של חיידקי המעיים שלנו שחשוב: ככל שהחיידקים שלנו מגוונים יותר, כך טוב יותר.
 
בנוסף, דיאטה נמוכה במזונות מעובדים ועשירה במזונות צמחיים – ירקות, פירות, קטניות, אגוזים ודגנים – תומכת במיקרוביום מעיים מגוון יותר" הוסיף מאייר.