אכילה אינטואיטיבית

תשכחו מחוקים ומגבלות, דברים ש"מותר" ו"אסור" לאכול, ותתחילו להתחבר לעצמכם: הכירו את עקרונות התזונה האינטואיטיבית – שתעשה לכם סדר חדש בראש ובצלחת!

המונח "אכילה אינטואיטיבית" הוטבע בשנות ה90 על ידי אוולין טריבול, ו אליזה רש; מאז, הן כתבו מספר ספרים והשתתפו במחקרים רבים על השיטה.

בכתבה זאת נציג את עקרונות התזונה האינטואיטיבית – תזונה שהפכה בשנים האחרונות לשם דבר, ואשר קנתה לה מספר אוהדים רב ברחבי העולם, ומציעה אלטרנטיבה לעולם הדיאטות הקפדניות.

אכילה אינטואיטיבית

בקצרה, אכילה אינטואיטיבית פירושה יציאה ממעגל הדיאטות התקופתיות – לתהליך לימודי של אכילה מודעת ונטולת אשמה. אין ספירת קלוריות או הגבלות על סוגי מזון מסוימים, אבל יש כמה קווים מנחים – 10 עקרונות, ליתר דיוק, המרכיבים את הפילוסופיה של השיטה.

לפניכם העקרונות המנחים – בקצרה ובפירוט:

1. דחייה של מנטליות הדיאטה

היפרדו מספרי דיאטה וממאמרים במגזין המציעים לכם תקוות שווא לאבד משקל במהירות, בקלות, ולצמיתות. מותר גם לכעוס לכעוס על האמיתות לכאורה שהובילו אותך להרגיש כאילו היית כישלון בכל פעם בה דיאטה חדשה הפסיקה לעבוד וצברת בחזרה את כל המשקל. אם תשאיר אפילו ניצוץ של תקווה אחת לכך שדיאטה חדשה וטובה יותר מחכה מעבר לפינה, זה ימנע ממך להיות חופשי לגלות מחדש את האכילה האינטואיטיבית.

 

2. כבד את הרעב שלך

שמור על הגוף שלך וספק לו אנרגיה נאותה ופחמימות. אחרת אתה עלול לאכול יותר מדי בגלל דחף קדמוני (primal drive). ברגע שאתה מגיע לרעב מוגזם, כל כוונת אכילה מתונה ומודעת הופכת להיות לא רלוונטית. הלימדה לכבד את האות הביולוגי הראשון של הרעב מתחילה בתהליך ההבנייה מחדש של האמון שלך מול אוכל.
 

3. עשה שלום עם אוכל

הכרז על הפסקת אש: הפסק את המאבק במזון. תן לעצמך אישור ללא תנאי לאכול. אם אתה אומר לעצמך שאתה לא יכול או לא צריך לאכול מזון מסוים, זה יכול להוביל לתחושות של קיפוח אינטנסיבי שמייצר תשוקות בלתי נשלטות, ולעתים קרובות, התנפלות על האוכל כאשר אתה סוף סוף משחרר לעצמך את האוכל שאסרת על עצמך. האכילה לאחר שחרור של איסור בסופו של דבר תישא תוצאות של אכילת יתר ואשמה הרסנית.
 

4. קרא תיגר על "משטרת המזון"

צעק בקול רם "לא" למחשבות בראשך אשר אומרות לך כי אתה "טוב" בגלל שאכלת מעט קלוריות או "רע", בגלל שאכלת עוגת שוקולד. "משטרת המזון" מפקחת על הכללים הבלתי סבירים שהדיאטה יצרה. תחנת המשטרה שוכנת עמוק בנפשך, והדובר שלה צועק בארסיות משפטים שליליים חסרי תקנה, וכתבי אישום מעוררי אשמה. כך, רדיפת משטרת המזון משם היא צעד קריטי לחזור לאכילה אינטואיטיבית.
 

5. כבד את תחושת השובע שלך

האזן לאותות הגוף שאומרים לך שאתה כבר לא רעב. עצור באמצע הארוחה ושאל את עצמך איך טעם המזון, ומה רמת השובע הנוכחית שלך?
 

6. גלה את פקטור ההנאה והסיפוק

בדרכנו להיות רזים ובריאים, אנחנו לעתים קרובות מתעלמים מאחד המתנות הבסיסיות ביותר של הקיום – ההנאה והסיפוק שניתן למצוא בחוויית האכילה. כאשר אתם אוכלים את מה שאתם באמת רוצים, בסביבה מזמינה ומסייעת, ההנאה שאתם שואבים תהיה כוח רב עוצמה שיעזור לכם להרגיש מרוצים שמחים. אם תרשה לעצמך כזאת חוויה, תגלה כי דרוש הרבה פחות מזון כדי להחליט שאכלת "מספיק".
 

7. תן כבוד לרגשות שלך מבלי להשתמש באוכל

מצא דרכים לנחם, לטפח, להסיח את הדעת ולפתור את הבעיות שלך מבלי להשתמש במזון. חרדה, בדידות, שעמום, וכעס הם רגשות שכולנו חווים לאורך החיים. מזון לא יכול לפייס את כל הרגשות האלה. זה עשוי לנחם בטווח הקצר, להסיח את הדעת מן הכאב, אבל האוכל לא יפתור את הבעיה. אכילה של רעב רגשי רק תגרום לך להרגיש גרוע יותר בטווח הארוך, כי בסופו של דבר אתה צריך להתמודד עם המקור של הרגש, כמו גם עם אי הנוחות של אכילת יתר.

8. תן כבוד לגוף שלך

קבל את המטען הגנטי שלך. בדיוק כפי שאדם עם נעל במידה ארבעים ושמונה לא היה מצפה להידחק לנעל במידה ארבעים, כך ישנו גם חוסר תועלת (ונוחות) באותה ציפייה לגבי גודל הגוף. אם תכבד את הגוף שלך, תוכל להרגיש טוב יותר עם מי שאתה. יהיה לך קשה לדחות מנטליות של דיאטה אם אתה ביקורתי בצורה לא מציאותית לגבי צורת הגוף שלך.
 

9. התעמל והרגש בהבדל

תשכח מתרגילי כושר מיליטנטיים. פשוט היה פעיל יותר והרגש את ההבדל. להעביר את תשומת הלב שלך בתחושות שיוצרת הפעילות עצמה, ולא בשריפת הקלרויות שהפעילות מייצרת. אם אתה מתמקד איך אתה מתמקד בתחושה שמייצרת אצלך הפעילות – כמו יותר אנרגיה בגוף למשל – אתה תרצה להיות פעיל יותר ותיהנה מהפעילות. אם כאשר אתה מתעורר, המטרה היחידה שלך היא לרדת במשקל, זה בדרך כלל לא יהיה גורם שיניע אותך בצורה מספיק טובה כדי לצאת מהמיטה ולהתחיל בפעילות.
 

10. תן כבוד לבריאות שלך

תזונה עדינה משמעותה לעשות בחירות מזון אשר מכבדות את הבריאות שלך ואת הטעמים וגורמות לך להרגיש טוב. זכור כי אתה לא צריך לאכול דיאטה מושלמת כדי להיות בריא. אתה לא תגיע פתאום למחסור תזונתי או תעלה פתאום במשקל  מחטיף אחד, ארוחה אחת, או יום אחד של אכילה. מה שאתה אוכל באופן עקבי ולאורך זמן הוא שחשוב, התקדמות, ולא שלמות היא מה שחשוב.
 

מקורות: