אבוקדו

מחקרים חדשים מראים שאכילת אבוקדו אחד ביום עשויה לעזור להרחיק את 'הכולסטרול הרע'. לדברי החוקרים, כולסטרול רע יכול להתייחס הן לליפרופרוטאין מחומצן בצפיפות נמוכה (LDL) והן לחלקיקי LDL קטנים וצפופים.

לא רק תפוחים – מחקרים חדשים של פן סטייט מראים שאכילת אבוקדו אחד ביום עשויה לעזור להרחיק את "הכולסטרול הרע".

לדברי החוקרים, כולסטרול רע יכול להתייחס הן לליפרופרוטאין מחומצן בצפיפות נמוכה (LDL) והן לחלקיקי LDL קטנים וצפופים.

במחקר האכלה אקראי ומבוקר מצאו החוקרים כי אכילת אבוקדו אחד ביום קשורה לרמות נמוכות יותר של LDL (ספציפית חלקיקי LDL קטנים וצפופים) וחמצון LDL בקרב מבוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר.

אבוקדו

"יכולנו להראות שכאשר אנשים שילבו אבוקדו אחד ביום בתזונה שלהם, היו להם פחות חלקיקי LDL קטנים וצפופים יותר מאשר לפני הדיאטה, "אמרה פני קריס-אתרטון, פרופסורית לתזונה, שהוסיפה כי ה- LDL הקטן והצפוף מכיל חלקיקים מזיקים במיוחד לקידום הצטברות רובד בעורקים. "כתוצאה מכך, אנשים צריכים לשקול להוסיף אבוקדו לתזונה שלהם בצורה בריאה, כמו על טוסט מקמח מלא או כמטבל טבעוני."

באופן ספציפי, המחקר מצא כי אבוקדו עזר להפחית חלקיקי LDL שהתחמצנו. בדומה לאופן בו חמצן יכול לפגוע במזון – כמו תפוח חתוך שהופך חום – החוקרים אמרו שהחמצון רע גם לגוף האדם.

"הרבה מחקרים מצביעים על כך שחמצון הוא הבסיס למצבים כמו סרטן ומחלות לב", אמרה קריס-אתרטון. "אנו יודעים שכאשר חלקיקי LDL מתחמצנים, זה מתחיל תגובת שרשרת שיכולה לקדם טרשת עורקים, שהיא הצטברות של רובד בדופן העורק. התחמצנות אינה טובה, כך שאם אתה יכול לעזור בהגנה על הגוף באמצעות המזונות שאתה אוכל, זה יכול להועיל מאוד. "

בעוד שמחקרים קודמים הוכיחו כי אבוקדו יכול לעזור להוריד את רמת הכולסטרול LDL, קריס אתרטון ועמיתיה היו סקרנים אם אבוקדו יכול גם לעזור להוריד חלקיקי LDL מחומצנים.

החוקרים גייסו למחקר 45 משתתפים בוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר. כל המשתתפים עקבו אחר דיאטת "הפעלה" בת שבועיים בתחילת המחקר. דיאטה זו חיקתה תזונה אמריקאית ממוצעת ואפשרה לכל המשתתפים להתחיל במחקר על "בסיס תזונתי" דומה.

בשלב הבא, כל משתתף השלים חמישה שבועות, ובתוכם התנסה בשלוש דיאטות טיפול שונות בסדר אקראי. הדיאטות כללו תזונה דלת שומן, תזונה בעלת אחוזי שומן מתונים, ותזונה בעלת אחוזי שומן מתונים שכללה אבוקדו אחד ביום. התזונה בשומן מתון ללא אבוקדו כללה שומנים בריאים במיוחד כדי להתאים לכמות חומצות השומן הבלתי-רוויות שהתקבלו מהאבוקדו.

לאחר חמישה שבועות בדיאטת האבוקדו, היו המשתתפים ברמות נמוכות יותר של כולסטרול LDL מחומצן מאשר לפני תחילת המחקר או לאחר השלמת התזונה דלת השומן והמתון. למשתתפים היו גם רמות גבוהות יותר של לוטאין, נוגד חמצון, לאחר דיאטת האבוקדו.

קריס-אתרטון אמר כי הייתה במיוחד הפחתה בחלקיקי LDL קטנים וצפופים שהתחמצנו.

"כשחושבים על כולסטרול רע, זה ארוז בחלקיקי LDL, שמשתנים בגודלם," אמר קריס-אתרטון. "כל ה- LDL גרוע, אך LDL קטן וצפוף הוא רע במיוחד. ממצא מפתח היה שאנשים בדיאטת האבוקדו היו פחות חלקיקי LDL מחומצנים. היו להם גם יותר לוטאין, וזה אולי בשל הביואקטיביות של הפרי שמגן על ה- LDL מפני חמצון. "

החוקרים הוסיפו כי מכיוון שהתזונה בשומן מתון ללא אבוקדו כללה את אותן חומצות שומן חד בלתי-רוויות שנמצאו באבוקדו, סביר להניח שלפרי יש תכונות ביו-אקטיביות נוספות שתרמו ליתרונותיה של דיאטת האבוקדו.

קריס אתרטון אמרה כי למרות שתוצאות המחקר – שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition – מבטיחות, עדיין יש לעשות יותר מחקר.

"מחקר תזונתי באבוקדו הוא תחום לימוד חדש יחסית, כך שלדעתי אנו נמצאים בקצה הקרחון כדי ללמוד על היתרונות הבריאותיים שלהם," אמר קריס אתרטון. "אבוקדו באמת עשיר בשומנים בריאים, קרוטנואידים – שחשובים לבריאות העיניים – וחומרים מזינים אחרים. פרי האבוקדו עתיר בחומרים מזינים, ולדעתי רק מתחילים ללמוד כיצד פרי האבוקדו  יכול לשפר את הבריאות. "