איפה שצריך אותי אני שם על יצרנות מהלב בעידן אמהות חד הורית

ראיון עם מיכל מלמד – טחינא
מאת: דוד עובדיה

את מיכל קשה לתפוס לא מחייכת. את החיוך שלה ניתן לשמוע כבר דרך הטלפון. התמימות והחיוביות שלה הן ללא ספק תכונות שעוברות לטחינא שהיא מיצרת במסירות ואהבה. למה טחינה בא' אתם שואלים? תיכף תבינו למה.

מיכל היא אם חד הורית ל-3 ילדים, בן 18 בת 14 ובת 5 בשנות ה- 40 לחייה, במקור מירושלים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה ותואר שני בפסיכולוגיה קלינית, אך את כל הגיגיה היא משקיעה בייצור טחינא גולמית טרום מונבטת ללא קליה.

בקושי הצלחנו לפנות זמן לשיחה. מיכל מאוד עסוקה בימים אלה, הן בייצור והקמת העסק, לצד מסיבות סוף שנה של הילדים, מה שלא משאיר הרבה זמן למינגלינג ושיחות חולין.
אני אוהב אנשים עובדים ועסוקים, זה מאפשר לשיחה להיות הרבה יותר ישירה ועניינית. אך במקרה של מיכל, לא משנה כמה היא עסוקה, כשהיא מתחילה לדבר על הטחינא שלה היא שוכחת מכל השאר ומפליאה לספר על העשייה הקרובה כל כך אל ליבה ועל התהליכים שהיא עברה איתם.


אז איך הגעת בכלל לייצור טחינא ומה הרקע ממנו הגעת ליצירה בחומר גלם הזה?

אני אשת עשיה. תמיד אהבתי לאתגר את עצמי. עבדתי במסגרות קשות של ילדים ונוער. מן הסתם, העבודה דרשה תשומות נפשיות אדירות. אחרי הלידה השלישית, סדרי העדיפויות השתנו. לקחתי זמן למחשבה והיערכות מחדש.
טחינה גולמית אמיתיתעוד קודם לכן, לאחר שהייה בחו”ל, החלטתי לעבור לקיבוץ נתיב הל”ה. הצד היזמי שבי פורח כאן ואני מעורבת ביצירה ובעשייה בקהילה המקומית. בין השאר, הקמתי את הצוות הירוק של הקיבוץ. לפני כ- 5 שנים נדלקתי על הרעיון של ייצור טחינה ייחודית. כזו שתהיה איכותית ובריאה באופן מקסימלי, ותשמור על הטעם העשיר והמקורי של השומשום. הרעיון של להקים עסק מאפס קסם לי, ויצאתי למסע ארוך ומפותל, כשהיעד היה הפיכת הרעיון למציאות ממשית – הטחינא המושלמת בשבילי ובשביל הצרכנים חובבי הבריאות והקולינריה.
בשנים האחרונות מושך אותי החיבור בין בריאות, קהילה ואקולוגיה, ובייצור הטחינא מצאתי את השילוב בין הדברים שמחזקים אותי ואת הסביבה שלי כאדם שמתמקד בעשיית טוב. דרך הטחינא אני מרגישה שאני מפיצה את הטוב לאחרים.
גיליתי כי יש בארץ מחסור בטחינה שהיא גם טעימה וגם בריאה.
בהתחלה חיפשתי מפעל שייצר לי את הטחינה על פי דרישה ובהתאם למתכון המיוחד, אך תוך כדי החיפוש הבנתי שמאחר ומדובר בתהליך שונה מהותית מהתהליך הרגיל של הטחינה, אני צריכה להקים את מערך הייצור בעצמי.
תהליך ההקמה היה ארוך, בעיקר מאחר והיה צריך לבנות את המכונות המתאימות עבורנו בעצמנו וע”פ תכנון מדוייק למטרה.
תוך כדי תהליך, הציפה אותי התחושה כי אני הולכת לייצר משהו ייחודי שאין כמוהו. מרגש עד מאד לשנות כיוון ככה באמצע החיים.


מה זה ייצור טחינא עבורך?

"“אני הולכת אחרי הלב שלי ורציתי לייצר את הטחינא האחת והיחידה.
לייצר טחינה, זה מאתגר וזה גם לעסוק בהכל מסביב, משלב הרעיון, הפרטים הטכניים, העבודה הפיזית, הלוגיסטיקה, המספרים. אין סוף. לעסוק גם במיקרו וגם במאקרו.
טחינאהצלחתי להגיע למצב שהכל מיוצר במקום שלי, בבית שלי, יצירה עם הנוף המדהים שסביבי.
הטחינא היא כמו תינוק שסוף סוף נולד, אחרי הריון ארוך, ועכשיו מתחיל תהליך הגידול

תוכלי להסביר קצת על תהליך הייצור ועל הטחינא?

"אני משתמשת בשומשום מלא מזן חומירה (אתיופיה) הנשטף אך ורק במים, ללא מלח או חומרים אחרים שמזרזים את הקילוף. אין כל הפרדה בין הקליפה והגרעין, כך שמירב הערכים התזונתיים נשמרים.
השומשום מיובש בטמפרטורה שנמוכה מ-40 מעלות, כך שערכיו התזונתיים לא נפגעים.
השומשום נשאר שומשום חי!

בטחינא אין תוספות של חומרים בתהליך הייצור, למעט שומשום מלא והשטיפה במים.
טחינת השומשום מתבצעת בכמויות קטנות קרוב למועד האספקה, באבני ריחיים להשגת טריות ומרקם של פעם.
מכיוון שאין שימוש בחומרים שמסייעים בד"כ לקצר את התהליך, התהליך הינו ארוך ואיטי יחסית
שמסתכם ביומיים עד לקבלת המוצר הסופי לעומת תהליך הייצור הקונבנציונלי שאורך כמספר שעות בלבד.
השילוב בין השומשום המלא האיכותי ותהליך הטחינה המסורתי, מיצר טחינה גולמית מלאה בעלת מרקם סמיך, שמצליחה לשמר באופן מיטבי את הערכים התזונתיים ואת הטעם הראשוני המתוק של השומשום. וכפי שלקוחות רבים אומרים לי שוב ושוב: מרגישים את השומשום!"


לקראת סוף השיחה הבנתי כי מיכל משתמשת בחומר הגלם שלה לחיבור בין מזונות במטבח ותוך כך לחיבור בין אנשים. הראיון הקצר הזה בעצם לא הסתיים אלא רק מתחיל. השימוש בטחינא ושילובה במנות שונות, רק מגבירים את ההיכרות עם מיכל ומעוררים מחשבות על חיבור בין קהילה, יצירה ויצרנות, טעמים מקומיים, ייחודיים ומרקם מענג עם תחושה של עוד.

הטחינא משווקת בשיטת השיווק הישיר ובשיתוף פעולה עם יוזמת האורגני – משלוחי מזון טוב, יוזמה חברתית שמטרתה לאפשר לחקלאים ולייצרנים מקומיים לקיים את פעילותם בצורה היעילה ביותר תוך שמירה על קשר ישיר ותמיכה מקסימלית בחיבור בין היצרן לצרכן. השאיפה של טחינא היא לייצר תמיד בכמויות קטנות ועל פי הזמנת הלקוח כדי להשיג מקסימום טריות ואיכות, תוך תמיכה מלאה וקרובה לייצרנית.

בקניה מעל 480 ש''ח בחנות האורגני תקבלו במתנה בקבוק סיידר אלכוהולי 750 מ"ל של המתססה

התמונה להמחשה בלבד

להנות משפע של תוצרת משובחת ובמבצעים מעולים, עד הבית🍅

עדכונים אחרונים מהאורגני

לעדכונים שוטפים וכל מה שמעניין בעולם החקלאות האורגנית והבת-קיימא, נרשמים ומצטרפים למעגל החקלאים והצרכנים של האורגני.

האורגני מבטיח לשלוח רק דברים מעניינים ממש!